Pieteikta nesamērīgi zema cena

Pasažieru pārvadātāja SIA «Sabiedriskais autobuss» (SA) nākamgad vēlas turpināt darbu Bauskas–Rīgas maršrutā.
Autotransporta direkcijas (ATD) konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu maršrutos no Rīgas uz Bausku, Ogri un Jūrmalu SA piedāvājis viszemāko pakalpojuma cenu par kilometru.
Igauņi smejas
Līdztekus šim uzņēmumam lotei «Centrs 1» bija pieteicies Igaunijas pasažieru pārvadātāju uzņēmums «SEBE». Pieteikumu atvēršanas dienā izdzirdot SA piedāvāto maksu, Igaunijas firmas pārstāvji sākuši smieties. Piesakoties konkursā, ziemeļu kaimiņi bija godprātīgi visu aprēķinājuši, un summa ir līdzīga citu Latvijas uzņēmumu pieteiktajai. Taču SA lotei «Centrs 1» piedāvāja par 26 procentiem zemāku summu nekā vidējā. Bauskas maršrutā SA piedāvājums bija par 15,6 procentiem zemāks par pārējo konkurentu vidējo pašizmaksu.
Šāda cenas starpība profesionāļu vidū nav palikusi nepamanīta. Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (LARPA) uzskata, ka šādu maksu var piedāvāt tikai tāds uzņēmums, kas strādā tā dēvētajā pelēkajā sektorā. Lotes «Centrs 1C» daļā ar godīgām metodēm neesot sasniedzams zemākais piedāvājums 0,5963 eiro par vienu kilometru, kas ir apmēram par 20 centiem zemāks nekā nākamā pieteiktā cena. «Domājam, ka šādas cenas nav iespējams nodrošināt ar godīgām metodēm. Nav pieļaujams, ka mūsu nozarē ēnu ekonomika tiek uzskatīta par normu,» teic LARPA valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs.
Aizdomas par dempingu
U. Kolužs sarunā ar «Bauskas Dzīvi» to sauc par dempingu, lai uzņēmums par katru cenu paliktu strādāt Bauskas–Rīgas līnijā. Viņš min, ka Igaunijas pārvadātāji konkursā pieteikuši cenu, kas uzņēmumam ļautu strādāt un attīstīties. Par attīstību domā arī U. Koluža vadītais Bauskas uzņēmums «Aips», kurš šī gada nogalē plāno iegādāties vairākus pilnīgi jaunus autobusus.
«Mēs ceram iegūt tiesības strādāt Rīgas maršrutā, tādēļ ieguldām līdzekļus, lai pasažieriem uzlabotu pakalpojuma servisu,» tā U. Kolužs.
Atsākot darbu Bauskas maršrutā 2013. gadā, SA pasažierus nepatīkami pārsteidza, sūtot reisā autobusus, kas neatbilda nekādām kvalitātes prasībām. Uzņēmums aktīvi izmantoja dažādas negodīgas metodes – nedeva pasažieriem biļetes, iekasēja pilnu maksu, bet izsniedza nulles vērtības biļetes, reģistrēja mazāku skaitu pasažieru nekā patiesībā pārvadātais. Nekārtību kļuvis mazāk, tomēr tās turpinās, liecina pasažieru novērotais. Autobusi dažreiz tehnisku problēmu dēļ paliek pusceļā, liekot pasažieriem pārsēsties nākamā reisa busā vai meklēt citu veidu, kā nokļūt galapunktā.
Reaģējot uz braucēju un pašvaldību iebildēm, uzņēmuma vadība apgalvoja, ka cenšas pārvadājumu kvalitāti uzlabot. Tikšanās reizē Bauskā SA vadītājs Vitālijs Komars norādīja – pakalpojumu cena ir tik zema, ka līdzekļu attīstībai – jaunu, komfortablu autobusu iegādei – nepietiekot. Tagad konkursā iesniegts piedāvājums, kur viena kilometra pašizmaksa neatšķiras no tās, ar kādu uzņēmums 2013. gadā atsāka darbu Bauskas maršrutā.
Primārais esot kvalitāte
ATD ir atzinusi, ka pārvadājumu kvalitāte Bauskas maršrutā nav bijusi pietiekama, taču pagaidu līgumiem neesot augstas kvalitātes prasības. Jaunie sešu gadu termiņa līgumi ļaušot izvirzīt augstākas prasības pārvadātājiem un nodrošinās pasažieriem komfortablus braukšanas apstākļus, tā apgalvo direkcijā. ATD komunikāciju speciālists Egons Ālers «Bauskas Dzīvei» skaidroja, ka iepirkumu komisija vērtēs pretendentu iesniegtos pieteikumus, tādēļ pagaidām komentāru nebūs. Atbilstība konkursa nolikumā noteikto kvalitātes prasību izpildei esot primāra, un piedāvājuma cena tiks vērtēta tikai tiem pretendentiem, kuru piedāvājums atbildīs kvalitātes prasībām, uzsver ATD.
«Bauskas Dzīve» vēlējās noskaidrot, kā uzņēmums, nepalielinot pašizmaksu, nolēmis uzlabot pārvadājumu kvalitāti. SA sabiedrisko attiecību speciāliste Lāsma Zemīte apgalvo, ka uzņēmums vienmēr pilda savas saistības atbilstīgi noslēgto līgumu prasībām: «Mēs nodarbojamies ar pasažieru pārvadājumiem jau 20 gadus un esam guvuši lielu pieredzi šajā jomā. Mūsu mērķis ir nepārtraukti celt pakalpojumu kvalitāti un tajā pašā laikā būt konkurētspējīgiem tirgū. Esam optimizējuši izmaksas, arī tehnisko pusi, tādēļ spējam piedāvāt zemāko cenu.»
Paredzams, ka konkursa uzvarētāji pārvadājumus sāks 2015. gada 1. februārī un līgumi tiks slēgti līdz 2020. gada 31. decembrim.
UZZIŅAI
Pretendenti pārvadājumiem Bauskas–Rīgas maršrutā:
a/s «SEBE» no Igaunijas ar cenu 0,7465 eiro par 1 km;
pretendentu apvienība a/s «Nordeka», SIA «Aips», SIA «Tukuma auto», SIA «Liepājas autobusu parks» – 0,7240 eiro/km;
SIA «Sabiedriskais autobuss» – 0,5963 eiro/km;
a/s «Talsu autotransports» – 0,7586 eiro/km.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»