BauskasDzive.lv ARHĪVS

Rundālietis kļūst par reklāmas seju

Aina Ušča

2014. gada 24. oktobris 00:00

686
Rundālietis kļūst par reklāmas seju

Aizraušanās. Kolorīts izskats paver negaidītas iespējas.

Rundāles pils muzeja kokgriezumu un mēbeļu restaurators vecmeistars Vilnis Līdaka šogad ir kļuvis par reklāmas modeli. Tā gan nav tikai viņa izvēle, bet arī apstākļu sakritība.

Rotējošais podests
Vilnim nesen palika 70 gadu. Viņš ir stalts vīrs ar sirmu pilnbārdu un klasisku senā romieša profilu. Rundāles pils muzejā restaurators strādā kopš 1973. gada. Sadarbību ar reklāmas aģentūrām un filmēšanos restaurators uztver kā izklaidi un aizraujošu iespēju iepazīt gluži nezināmu jomu. Neprofesionāli modeļi par darbu nesaņemot atalgojumu, bet tiek apmaksāti ceļa izdevumi, dāvinātas konfekšu kārbas un veltīti pateicības vārdi.

Vilnis Līdaka sociālajā tīklā draugiem.lv bieži ievieto attēlus. «Bauskas Dzīvei» viņš stāsta: «Tikko biju papildinājis fotogaleriju ar jaunākajām bildēm, kad piepeši man piezvanīja laipna dāma no reklāmas aģentūras un lūdza iegriezties birojā. Aizbraucu uz Rīgu, iepazināmies. Viņa pierakstīja manu adresi, vecumu un aicināja piedalīties fotosesijā. Man vajadzēja stāvēt uz podesta, kas lēnām rotē, lai fotogrāfs nobildētu visos rakursos. Tas bija kaut kas neredzēts! Fotosesija turpinājās diezgan ilgi. Galvenais bija noturēt līdzsvaru un justies brīvi. Visus attēlus aģentūra ievietoja savā datubāzē. Ar to mana ciemošanās beidzās. Laipni atvadījāmies, un piedzīvoto drīz aizmirsu.»

Kā circenis pelnos
Pēc neilga laika atkal atskanēja tālruņa zvans, lai Vilni aicinātu piedalīties modes skatē tirdzniecības centrā. Šoreiz aģentus interesēja viņa apģērba izmērs.

Ar labvēlīgu ironiju Vilnis atceras: «Mani sāka mērīt un konstatēja, ka neko speciāli šūt nevajadzēs, jo neesmu ne resns, ne kārns, bet ar standartfigūru. Mēģinājumā jutos kā circenis pelnos. Visapkārt virpuļoja 80 garkājainas meitenes – profesionālas modeles. Šajā kompānijā izskatījos kā Baltais tēvs. Mēģinājumā, kas ilga vairākas stundas, vajadzēja iemācīties staigāt pa «mēli». Skanēja briesmīgi skaļa mūzika, man ausis krita ciet. Pirms vakara izrādes mani nogrimēja un ietērpa dizaineres Aļonas Bauskas veidotā rītatērpā ar smalka zīda žaketi. Skatē bijām kādi 20 amatieri – viņu vidū arī viens politiķis. Defilē tikai no malas izskatās vienkārši, jo uz «mēles» pret modeļiem pavērsti ap 100 fotoobjektīvu. Nemaz nebija viegli notēlot vieglu, bezrūpīgu gaitu un nesatricināmu sejas izteiksmi.»

Aģentūrā Vilni ļoti izbrīnījusi dažāda vecuma ļaužu nebeidzamā plūsma. Viņi fotoprovēm piesakās paši, bet rundālieša gadagājuma cilvēki bija tikai daži.

Nokļūst bišu dravā
Vilnis Līdaka ir filmējies Londonā studējošas latviešu dizaineres tērpu reklāmā un medus reklāmā. Abus videoklipus var aplūkot youtube.com. Pirmais sižets filmēts Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā pie Juglas ezera, statisti bija Kultūras akadēmijas studenti. Vilnis ar prieku atceras dienu, ko pavadīja kopā ar jauniem, radošiem un inteliģentiem cilvēkiem.

Aicinot piedalīties medus re-klāmā, videoklipa veidotāji informēja, ka Viļņa fotogrāfija tiks izmantota eksportam paredzētā medus trauciņu etiķetes dizainā. Šajā sesijā rundālietis konkurēja ar citu līdzīga vecuma vīru. Filmiņas autori izšķīrās par labu Vilnim, kurš atveidoja dravnieku. Sižetu filmēja dažādās vietās Rēzeknes apkārtnē. Klipa pārējie dalībnieki – jauns pāris un vairāki bērni – bija aģentūras datubāzes kandidāti. Vilnim labi izdevies uzmundrināt mazāko puisēnu, kurš braucienos ļoti nogura un bija grūti pierunājams turpināt pozēt.

«Jaunā aizraušanās ir radījusi arī sirdēstus – dažs labs ironizē un greizi noskatās. Tad jūtos sāpināts,» atzīstas Vilnis, «tomēr filmēšanās reklāmā un fotografēšanās žurnālu vākiem ir jauna un vērtīga pieredze. Paplašinu redzesloku, iepazīstos ar radošiem cilvēkiem.»