Mazajos uzņēmumos visu veic paši

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar Banku augstskolu projektā «Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmas» rīko skolēnu vizītes dažādos Latvijas uzņēmumos. Tāda šomēnes bijusi arī Bauskas SIA «Gusto».
Bauskas 2. vidusskolas skolēnu divas grupas devās uz SIA «Gusto» darba telpām Bauskā, kur par neliela uzņēmuma izveidi un ikdienu stāstīja līdzīpašniece Andra Katkeviča.
Mentoringa pakalpojumi
Dabiskās kosmētikas uzņēmums tapa pirms vairākiem gadiem Gailīšu pagasta biznesa inkubatorā, kuru izveidoja ar Eiropas Savienības līdzfinansējuma atbalstu. Tiesa, SIA «Gusto» pārsvarā izmantoja mentoringa pakalpojumus, kas ir specifisku zināšanu un dzīves gudrības nodošana un pārņemšana. «Mums apmaksāja mājaslapas izveidi, ķīmiskās pārbaudes, dizaina izveidi produktiem. Tā bija palīdzība reālos darbos, nevis naudā,» sākumā sniegto atbalstu atceras A. Katkeviča.
Kā radusies ideja par uzņēmuma izveidi? Vispirms bija aizraušanās ar dabisko kosmētiku, ko var radīt pats savās mājās. Tad – vēlme iegūt kaut nelielus ienākumus, lai varētu samaksāt par izejvielām kosmētikai. Kādā no semināriem nākamās SIA «Gusto» dibinātājas Andra Katkeviča un Līga Elmane uzaicinātas pastāstīt par savu aizraušanos. Pēc tam semināra rīkotāji viņām piedāvājuši veidot uzņēmumu.
«Tad varēju novērtēt – cik labi, ka es skolā mācījos ķīmiju, matemātiku, angļu valodu, latviešu valodu,» skolēniem stāsta uzņēmēja. Vislielāko uztraukumu raisījis lielais likumu apjoms, ko bija jāmēģina saprast. Tomēr tur lielu atbalstu snieguši biznesa inkubatora darbinieki, un uzņēmums sāka darboties jau lielās krīzes laikā.
Jāiegulda darbs
Sākums bija grūts. «Strādāju savā pamatdarbā – par psiholoģi. Vakari pagāja uzņēmumā, naktis reizēm arī, strādājām sestdienās. Gadu sev algas nemaksājām, bet kredītus neņēmām. Uzdevums bija ļaut SIA «Gusto» attīstīties,» atceras A. Katkeviča. Viņa norāda: «Veiksmes pamatā ir darbs. Ja to ieguldīsiet, saņemsiet augļus pretim.»
Jauniešiem uzņēmēja stāstīja, ka savā darbā nevar iedomāties vienkāršu atsēdēšanu, gaidot, kad pienāks astoņu stundu darba dienas beigas. «Tu dari visu pats – vāri un maisi, tiecies ar kurjeriem, mazgā traukus, risini sarunas ar veikaliem. Tu esi uzņēmuma saimnieks un pats arī slauki grīdu. Tāda ir mazo uzņēmumu dzīve, un te netērē laiku pa tukšo,» skaidro A. Katkeviča.
SIA «Gusto» viņa dēvē par maigās biznesa vides pārstāvi – uzņēmējas nedomā par agresīvām reklāmas kampaņām, izplešanos tirgū un cīņu ar konkurentiem. Arī tālākā nākotnē saskata to pašu ģimenes uzņēmumu, kura īpašnieces ar prieku gatavo produkciju, izplata kosmētiku nelielos veikalos un brauc uz tirdziņiem, kur kontaktējas tieši ar pircējiem.
Dienvidu eksotika
Dabiskās kosmētikas tirgū SIA «Gusto» nav nekas īpaši oriģināls. Turklāt jākonkurē ne tikai ar populāriem zīmoliem, bet arī ar tiem, kas izmanto naftas pārstrādes produktus, mākslīgās smaržvielas un parabēnu grupas konservantus jeb ķīmisko kosmētiku. Ķīmiskā kosmētika parasti uzvar ar lētāku cenu. Piemēram, viens litrs ķīmiskā konservanta maksā vienu eiro, bioloģiskā – 50 eiro. Tirgus konkurenci saasina arī fakts, ka ir tikai daži sertifikāti, kas kosmētikā nosaka maksimālo dabisko vielu apjomu un nekaitīgumu veselībai, bet tajā pašā laikā nav noteikumu, kas liegtu lietot kosmētikas apzīmējumā vārdus «dabisks» un «eco», lai arī praksē dabisko vielu produktā nemaz nav daudz.
SIA «Gusto» šajā tirgū necenšas konkurēt ar reklāmu, jo tādu finansiālo līdzekļu nav. Uzņēmums izvēlas sevi popularizēt ar kvalitāti un izejvielām no dabas produktiem. A. Katkeviča atzīst, ka nespēj atcerēties nevienu ķīmiskās produkcijas sastāvdaļu sava uzņēmuma produktos.
Piedāvājumā populārākā ir kosmētika, kur izmantota dienvidu valstu produkciju. To gan nosaka pašu latviešu domāšana – ikdienas pircējs labāk izvēlēsies mango, nevis piparmētru krēmu. «Laikam jau tās silto zemju eksotikas mums Latvijā pietrūkst,» smaida uzņēmēja.
Pozitīvi pārsteigti
«Es augstu novērtēju iespēju ciemoties SIA «Gusto», jo ne katrs uzņēmējs piedāvā šādu informāciju. Man patika, ka Andra dalījās ar savu pieredzi,» stāsta Bauskas 2. vidusskolas 11.b klases audzēkne Amanda Berlinska. Skolēni uzsvēra, ka viņiem patikusi SIA «Gusto» nelielajā darba telpā valdošā gaisotne, jaukā smarža, efektīvais iekārtojums, ģimeniskuma sajūta.
Skolotāja Melānija Antonoviča, kas audzēkņus pavadīja SIA «Gusto» apmeklējuma laikā, atzina, ka viņa priecājas par šo pasākumu un varot pamanīt, ka arī skolēni ir apmierināti.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra šogad rīkojusi daudzas skolēnu vizītes darba vietās. Mērķis ir padziļināt jauniešu izpratni par uzņēmējdarbību, mazināt stereotipus par komerciju, kā arī aicināt skolēnus pašus pievērsties inovatīvu ideju radīšanai, kas var vēlāk kļūt par pamatu veiksmīgam biznesam. Audzēkņi visā Latvijā apmeklējuši tādus uzņēmumus kā «Cherry Picking», «Draugiem.lv», «Manaslecas.lv», «Lazdonas piensaimnieks», «BeeKid», «MK Dizains», «55 mārītes», «MGS Factory», «Bungala», «Līvānu mājas un logi», «Blue Shock Bike», «Valmieras stikla šķiedra» un «Dip Dap». Projektu līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.
Uzmanība Ēnu dienām
Tikšanās laikā SIA «Gusto» telpās runāja ne tikai par uzņēmumu. Ieradusies bija arī Banku augstskolas finanšu ekonomiste Jolanta Gadzāne, kas informēja par uzņēmējdarbības iniciatīvas projektiem jauniešiem, uzsverot, ka uzņēmumi apmeklējumam izmeklēti, balstoties uz tādu kritēriju kā inovatīvas metodes. Viņa arī aicināja laikus pievērst uzmanību karjeras izpētei.
«Jums noteikti ir kas tāds, kas patīk un, ko darot, jūs jūtaties komfortabli,» par veidu, kā sajust savu karjeras aicinājumu, runāja A. Katkeviča. Viņa pozitīvi vērtēja, ka mūsdienās izglītības procesa laikā veido biznesa plānus – tas nākotnē ļauj vienkāršāk izprast uzņēmējdarbības sākšanas procesu.
Sarunas laikā speciālistes vērsa uzmanību Ēnu dienas pasākumiem, uzsverot, ka tā ir iespēja jau pamatskolas klasēs pārbaudīt, vai iespējamās profesijas atbilst tam, ko nākamie uzņēmēji ir izsapņojuši, bieži vien cerot uz augstu atalgojumu. Viņas uzsvēra, ka nav vērts doties Ēnu dienā pie uzņēmumu vadītājiem – reti kuram paveiksies uzreiz sākt darbu tik atbildīgā postenī. Ieteicams «ēnot» uzņēmuma strādniekus, lai saprastu, vai plānotā karjera tiešām atbilst tam, kas izsapņots. Lai nav tā, ka pabeidz augstskolā četrus mācību gadus un tad konstatē, ka profesijas ikdiena nemaz neatbilst tam, kas gaidīts.
UZZIŅAI
SIA «Gusto» dibināta 2010. gadā. Uzņēmums atrodas Bauskas novada administratīvajā centrā – Bauskā. Šeit ir ražotne un tirdzniecības vieta.
Uzņēmums ražo kosmētiku no dabiskas izcelsmes izejvielām, bez kaitīgiem konservantiem.
SIA «Gusto» produkcijas sortiments: ķermeņa skrubji, sviesti, krēmi un eļļas, roku un pēdu krēmi, krēmi sejai un lūpu balzami.
Preces pārdod ap pussimts veikalos Latvijā, gadatirgos un trīs interneta veikalos.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»