BauskasDzive.lv ARHĪVS

Diskutē par bezakcīzes degvielu

Antra Ērgle

2014. gada 15. oktobris 00:00

215
Diskutē par bezakcīzes degvielu

Apspriežot no nākamā gada noteicamo bezakcīzes degvielas piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem, zemnieku nevalstiskās organizācijas formulējušas citādu viedokli, salīdzinot ar agrāk pausto.

Vēl pērn gan Zemnieku saeimas (ZSA), gan Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) pārstāvji publiski pauda, ka Latvijā, līdzīgi kā Igaunijā un vairākumā citu Eiropas valstu, no akcīzes nodokļa atbrīvotā dīzeļdegviela jāmarķē jeb jāiekrāso. Tas ļauj uzreiz noteikt, vai tā netiek izmantota citiem mērķiem, nevis ražošanai. Tagad viedoklis ir citāds.

Vajag vairāk
LOSP pilnsapulcē nolemts, ka marķētajai degvielai piekrīt ar nosacījumu, ka tai nebūs noteikts limits, «Bauskas Dzīvi» informēja organizācijas pārstāve Krista Garkalne. «Ja ir noteikti kādi limiti, tad iekrāsotās degvielas jautājumam zūd jēga. Turklāt ir atsevišķu nozaru zemnieki, kuri uzskata, ka viņiem produkcijas ražošanai ir nepieciešams daudz lielāks degvielas daudzums nekā, piemēram, graudkopībā,» situāciju LOSP skaidro K. Garkalne.

Savukārt ZSA, kuras valdes priekšsēdētāja vietniece Maira Dzelzkalēja iepriekš pauda atbalstu marķētajai degvielai, tagad ir pret to. Tas izejvielu sadārdzinās, saka organizācijas pārstāvis Mārtiņš Trons: «Iekrāsotajai degvielai būs jānodrošina atsevišķa glabāšana, tas liks tirgotājiem celt cenu.»

Blakusbizness
Latvijas Zemnieku federācijas (LZF) pārstāvis LOSP Agris Veide, Vecumnieku bioloģiskās lopkopības saimniecības «Liepas» īpašnieks, uzskata – šāda viedokļa maiņa, visticamāk, ir par labu tiem, kuri nevēlas lielāku kontroli bezakcīzes degvielas izmantošanā. LZF biedri no mazāk aktīviem lauksaimnieciskās ražošanas apgabaliem pauduši aizdomas, ka lielu platību īpašnieki, kas paši zemi neapstrādā, bet ļauj tajā ganīties aitām, lētāko degvielu izmanto citur, piemēram, transportuzņēmumiem, vai tirgo «pa kreisi».

«Godīgam zemniekam vajag iekrāsotu degvielu, lai varam pirkt tik, cik tā ir vajadzīga. Ja to nekontrolē, lētās degvielas pietrūkst,» paša pieredzi atklāj A. Veide, «katru gadu divus mēnešus pērku degvielu par pilnu cenu, jo bezakcīzes degvielas nepietiek.» LZF pārstāvis uzsver – kopējais limits nepalielinātos, ja zemnieki ražošanas degvielu lietotu tikai tur, kur tas vajadzīgs – lauku apstrādei, produkcijas transportam u. tml.

Valles pagasta bioloģiskās aitkopības saimniecības «Saules» īpašniece Inese Zvejniece «Bauskas Dzīvei» teic – viņai noteiktais bezakcīzes degvielas limits tiek iztērēts pilnībā. «Appļaušana ir viena lieta, jo pat aitas visu nenoēd, bet vēl jāgatavo lopbarība, jāecē. Mūsu pusē neesmu dzirdējusi par zemnieku blakusbiznesu ar degvielu, jo te ir mazākas saimniecības, kam jānodrošina iztika,» stāsta I. Zvejniece. «Saulēs» apstrādā 32 ha zemes, līdz ar vairāk nekā simt aitu ganāmpulku tur arī mājputnus.

Līdz 700 litriem
Zemkopības ministrija (ZM) nepauž konkrētu nostāju par pāreju uz marķēto degvielu, bet skaidro – tas 2009. gadā bijis viens no pieciem ieteiktajiem variantiem nodokļu atvieglojumu kārtībā zemniekiem, taču valdība to nav atbalstījusi. Lauku attīstības atbalsta departamenta Valsts atbalsta plānošanas nodaļas speciāliste Biruta Ingiļāvičute uzsver – bezakcīzes dīzeļdegvielas izlietojumu kontrolē Valsts ieņēmuma dienesta Akcīzes preču pārvalde. Ja konstatē pārkāpumus, tad lauksaimniekam ir jāatmaksā akcīzes nodokļa summa par visu saņemto dīzeļdegvielas daudzumu.

M. Trons noliedz, ka ZSA aizstāvētu lielo «dīvāna zemnieku» blakusbiznesu, norādot – ja rodas aizdomas par pārkāpumiem bezakcīzes degvielas izlietojumā, par to jāziņo tiesībsargājošajām iestādēm. «Pat ja degvielu iekrāsos, nenozīmē, ka tās pietiks visiem. Piena lopkopībā, augļu, dārzeņu audzēšanā tās vajag vairāk. Iepriekš noteiktais ieņēmumu limits no 1 ha pašķiroja ražotājus, samazinot atbalsta saņēmēju skaitu, bet tagad cilvēki atkal iemācījušies «savākt» vajadzīgo normu un saņem lētāko degvielu, tāpēc tās apjoms jālimitē pa nozarēm,» komentē ZSA pārstāvis.

ZSA valdes priekšsēdētāja Jura Lazdiņa parakstītā vēstulē ZM un Finanšu ministrijai (FM) aicināts patlaban noteikto bezakcīzes degvielas limitu 88 l/ha paaugstināt līdz 100 l/ha. Atsevišķās nozarēs, piemēram, burkānu audzēšanā, vajagot pat 700 l/ha, aplēsusi ZSA, rosinot noteikt diferencētas likmes dažādiem ražošanas virzieniem. ZSA norāda, ka ik gadu apstrādājamās zemes platība pieaug vidēji par 3%, tātad zemniekiem pieejamās beakcīzes degvielas apjoms 1 ha apstrādei samazinās.

Diskusijas par atbalsta kārtību starp ministrijām un nozares pārstāvjiem vēl turpinās, un visi zemnieki aicināti paust savu viedokli.

UZZIŅAI

Akcīzes nodokļa atlaide lauksaimniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai


Bezakcīzes degvielu var iegādāties saimniecības, kurās ieņēmumu apjoms no 1 ha ir ne mazāk kā 285 eiro.

Patlaban noteiktais patēriņa limits ir 88 l/ha jeb 102 589 359 l gadā. Atkarībā no apstākļiem, valdība ik gadu piešķir papildu bezakcīzes degvielas apjomu.

Ik gadu zemnieki nopērk ap 94% piešķirtā bezakcīzes dīzeļdegvielas daudzuma.

Šogad bezakcīzes degvielu saņēma 17 378 lauksaimniecības produkcijas ražotāji.

Zemnieki rosina paaugstināt limitu līdz 100 l/ha vai atcelt to vispār.

Lauksaimniecības tehnikas vidējais degvielas patēriņš ir 128 l/ha.

Pamata akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai – 332,95 eiro par 1000 l. Zemniekiem maksājamā minimālā likme ir 21 eiro par 1000 l.

ZSA ieteiktais degvielas limits pa nozarēm:

graudaugi, rapši, pākšaugi un ilggadīgie zālāji sēklai – 100 l/ha;

augļu koki un ogulāji, kartupeļi, dārzeņi – 120 l/ha;

pastāvīgās pļavas un ganības, aramzemē sētie ilggadīgie zālāji, kukurūza lopbarībai – 130 l/ha;

zeme zem zivju dīķiem – 90 l/ha;

citas kultūras, kas ir apstiprinātas valsts platībmaksājuma saņemšanai – 90 l/ha.

Avoti: ZM, VID, LAD, ZSA, FM.