Izglītības misionāri Zemgales skolās

Programmā «Iespējamā misija» piedalās Bauskas 1. vidusskolas, tagadējās Valsts ģimnāzijas, absolventi Kristaps Auzāns (24 gadi) un Inguss Blaudums (23 gadi).
Kristaps, kurš otro gadu strādā par matemātikas, ekonomikas un komerczinību skolotāju Dobeles Valsts ģimnāzijā, 2013. gadā ir beidzis Ventspils augstskolu, bet Inguss šogad absolvēja Rīgas Tehnisko universitāti (RTU). Jelgavas Spīdolas ģimnāzijā no šī gada 1. septembra viņš māca fiziku.
Vērtīga pieredze
Jaunie pedagogi ir ļoti atsaucīgi, labprāt piekrīt dalīties pieredzē. Vispirms braucam uz Dobeles Valsts ģimnāziju pie Kristapa. Savukārt ar Ingusu tiekamies Rīgā, kad skolotājs apmeklē RTU bibliotēku un gatavojas mācību stundām.
Saruna ar Kristapu Auzānu notiek garajā starpbrīdī matemātikas kabinetā. Viņš māca priekšmetu 7. un 8. klasei un ir 8.b klases audzinātājs. Ģimnāzijas klases ir ļoti lielas – katrā 30 audzēkņu. Jaunajam skolotājam ir iepriekšēja darba pieredze. Viņš kādu laiku strādāja Ventspils pilsētas pašvaldībā. «Man ļoti patika šī darbavieta, vide. Gribas kaut ko no tās ieviest arī Zemgalē, piemēram, ārkārtīgi augstos profesionalitātes standartus un radošumu. Ventspilī pārliecinājos, cik efektīvi darbojas pašvaldības komunikācija ar sabiedrību. Es meklēju jaunus izaicinājumus, tādēļ piekritu iesaistīties «Iespējamajā misijā». Rīgas pilsētvide man nesimpatizē, lai gan tur ir viegli atrast darbu. Mani vecāki ir pedagogi, bet tas nebija noteicošais. «Iespējamās misijas» konkurss risinājās piecās kārtās, un tikai desmitdaļu pretendentu apstiprināja darbam skolā,» stāsta Kristaps.
Aizraujoša prāta spēle
Ikviens misijas skolotājs saņem psiholoģisku un metodisku atbalstu no «Iespējamās misijas» (IM) kuratora un mentora, kas parasti ir konkrētas skolas mācību pārzinis. Matemātikas skolotāja darbu Kristaps uztver kā aizraujošu prāta spēli, kurā pašam jāizstrādā sistēma mācību vielas izskaidrošanā, jābūt gudram, vērīgam, komunikablam. Viņam ļoti patīk uzturēties skolēnu sabiedrībā, diskutēt.
Kristaps spriež: «Lielākā problēma matemātikā ir tā, ka skolēni nesaskata jēgu. Arī šodien izvērtās kārtējā diskusija par tēmu: kam tas vajadzīgs? Es nemitīgi cenšos viņus pārliecināt, ka tiešā veidā matemātika dzīvē nebūs vajadzīga, toties jebkurā profesijā ļoti nepieciešamas būs prasmes, ko iegūstam, darbinot prātu. No ikvienas lietas var iegūt dzīvē noderīgo, arī no datorspēlēm.»
Pedagogs atzīst, ka skolā pavadītajā laikā pats ir ievērojami uzlabojis publiskās uzstāšanās, plānošanas un vadības prasmes. Viņš spēj daudz skaidrāk izvirzīt mērķus. Pēc savas iniciatīvas pērn Kristaps ģimnāzijā izveidoja un vada debašu klubu, jo pats skolas gados piedalījās debašu kustībā.
Prieks skatīties, cik dinamiski un interesanti Kristaps vada stundu. Virtuozi viņš atrisina arī disciplīnas problēmas. Nekādas burkšķēša-
nas – visi pusaudži cītīgi strādā. Mobilās ierīces bez atgādinājuma katrs jau ir ielicis groziņā uz skolotāja galda. «Uz redzēšanos, dāmas un kungi!» no audzēkņiem eleganti atvadās jaunais skolotājs.
Jaunrades projektā
Bauskā dzimušais Inguss Blaudums RTU nolēma studēt ķīmiju lieliskās skolotājas Aijas Vanagas ietekmē. Pēc pirmā studiju gada viņš izvēlējās materiālzinātņu programmu. Augstskolā Inguss darbojās studentu pašpārvaldē un parlamentā.
Viņa īpašās intereses atklājās, iesaistoties RTU Attīstības fonda un a/s «Grindeks» projektā «Tehniskā jaunrade skolās». Šo projektu Inguss Blaudums vadīja divus gadus, Latvijas vispārējās izglītības iestādēs organizējot inženierzinātņu radošās darbnīcas. To vidū bija arī Pilsrundāles vidusskola, kurā Inguss mācījās sešus gadus.
«Man ļoti iepatikās darbs ar bērniem, jo varēju sniegt atbildes uz jautājumiem, izraisīt interesi un pārliecināt, ka ar savām rokām un minimāliem līdzekļiem var izgatavot dažādas ierīces, arī robotus. Protams, tam visam ir saistība ar fiziku, nevis ķīmiju, bet es vēl bērnībā sāku aizrauties ar gaismas ķēžu izgatavošanu. Tolaik varēja nopirkt šķiltavas ar minispuldzīti. Es tās demontēju un veidoju ķēdes. Vairāk esmu praktiķis, nevis teorētiķis. Man ļoti, ļoti patīk nodarbināt ne vien prātu, bet arī rokas,» atklāj Inguss.
Atver laboratoriju
Inguss dzīvo Rīgā un trīs rītus nedēļā ar vilcienu brauc uz darbu Spīdolas ģimnāzijā. Viņš, strādājot tikai mēnesi, jau ir paguvis iejusties skolas radošajā vidē. Skolotājs māca fiziku 8. un 9. klasei, kā arī 11. un 12. klasei, kam fizika ir izvēles, nevis obligāts priekšmets. Ģimnāzijai ir laba sadarbības pieredze ar IM, jo skolā jau strādā misijas skolotāja Ieva Miniča.
Spīdolas ģimnāzijā 30. septembrī pēc Ingusa Blauduma iniciatīvas tika atvērta Spīdolas laboratorija. Viņš skaidro: «Visu, ko esmu iemācījies, vadot skolēnu tehniskās jaunrades darbnīcas, turpināšu Spīdolas laboratorijā. Es gribu būt atbalsts jauniešiem, lai viņi varētu apgūt prasmes darot, nevis teoretizējot. Man ir ļoti daudz ideju, ko īstenot.»
IM partnerības un komunikācijas vadītāja Egija Saļņikova uzsver, ka skolu pieprasījums pēc misijas pedagogiem ik gadu palielinās. Šogad saņemti 100 iesniegumi, bet IM varēja piedāvāt 26 dažādu priekšmetu skolotājus. Tik daudz misionāru vienā mācību gadā vēl nav bijis. Pretendenti, kuri piesakās IM, kļūst arvien pārliecinātāki izvēlē un motivētāki.
Dobeles Valsts ģimnāzijas audzēknes mammas vēstule matemātikas skolotājam Kristapam Auzānam
«Ļoti patīkami bija saņemt atzinīgus vārdus par Lindas (vārds mainīts) darbu klasē, jo matemātikā viņai neveicas tik labi, kā gribētos. Viņa cenšas un ir apņēmusies apmeklēt konsultāciju, jo atkal rezultāts pārbaudes darbā bija slikts. Paldies par Jūsu atbalstu un sapratni! Patīkami redzēt, ka mans bērns par Jums «staro». Cik labi, ka meita stundas apmeklē ar prieku.»
UZZIŅAI
Iespējamā misija ir izglītības programma, kas Latvijā darbojas kopš 2008. gada. Tās mērķis ir nostiprināt izglītību kā vērtību, motivēt skolēnus, ieviest progresīvas darba metodes.
IM katru gadu pretendentu konkursā atlasa, sagatavo darbam skolās un atbalsta augstskolu absolventus ar līdera dotībām un labiem akadēmiskiem sasniegumiem. Iepriekš IM strādājis arī iecavnieks Bruno Bahs.
Jauno skolotāju dalība IM ilgst divus gadus. Viņi strādā kā pilna laika skolotāji, bet katru otro piektdienu un sestdienu piedalās programmas nodrošinātajās mācībās līderībā un pedagoģijā.
IM partneris starptautiskā organizāciju tīklā ir «Teach for All», kas apvieno 33 organizācijas visā pasaulē.
Informācija no www.iespejamamisija.lv.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»