BauskasDzive.lv ARHĪVS

Riskē iegādāties «lūzni» mazlietota auto vietā

Uldis Varnevičs

2014. gada 1. jūnijs 16:15

367
Riskē iegādāties «lūzni» mazlietota auto vietā

Apdrošinātāji brīdina – tirgotāji bieži vien apzināti neatklāj informāciju par auto tehnisko stāvokli un noklusē, cik ceļu satiksmes negadījumu izraisīti ar konkrēto spēkratu.

Ikviens autovadītājs Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) mājaslapas sadaļā «Transportlīdzekļa zaudējumu dati» var noskaidrot esošā vai potenciālā auto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) vēsturi no 1997. gada. Tā informē LTAB sabiedrisko attiecību konsultante Inese Lukaševska.

Lai iegūtu informāciju, autovadītājam jāzina transporta līdzekļa reģistrācijas un reģistrācijas apliecības numurs. Informācija par spēkrata zaudējumu vēsturi pieejama kopš brīža, kad tas reģistrēts Latvijā. Tajā apkopoti dati par CSNg Latvijā un ārvalstīs. Ja konkrētais spēkrats ir CSNg cietusī puse, datu pasūtītājs iegūs informāciju par izmaksu apmēru, tādējādi būs iespējams novērtēt avārijas un tajā nodarīto zaudējumu apmēru.

Šāds pakalpojums ieviests, lai pircēji uzzinātu automobiļa CSNg vēsturi. LTAB speciālisti konstatējuši, ka autovadītāji ne tikai pārmaksā, bet arī pakļauj sevi riskam iekļūt ceļu satiksmes negadījumā, kas var apdraudēt pašu un līdzās esošo drošību. LTAB aicina aplūkot automobiļa negadījumu vēsturi, tādējādi iespējams ekonomēt līdzekļus un pasargāt sevi no iespējas nopirkt «lūzni».

«Virsbūvju remonta jomā esmu redzējis daudz brīnumu. Daži mašīnas pārzāģē uz pusēm un pēc tam savieno,» stāsta Bauskas apkaimes SIA «Teiksmas» valdes loceklis Egils Millers. Viņš uzsver, ka labāk iegādāties mašīnu ar skaidri redzamām problēmām un tad pašam kontrolēt remonta gaitu.

Nopērkot nezināmu meistaru labotu mašīnu, jārēķinās ar iespējamām problēmām. Bieži vien avārijā cietušai mašīnai neatjauno gaisa spilvenus. Citreiz atklājas, ka iegādāts no Lielbritānijas atvests, pārbūvēts auto, kam  stūre agrāk atradusies otrā pusē. Kādam klientam bijis nepatīkams pārsteigums, uzzinot, ka mašīnā darbojas nevis klimata kontrole, bet gan primitīvs ventilators.

«Nesaņemot objektīvu informāciju par potenciālo auto, spēkrata pircējs ne tikai pārmaksā auto reālo vērtību, bet var iedzīvoties neplānotos izdevumos. Ja auto CSNg  ir būtiski cietis un remonts veikts nekvalitatīvi, kardināli mainās tā vērtība,  pārvietošanās ar šādu auto var būt apdraudējums autovadītāja un apkārtējo drošībai,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Auto asociācija veica pētījumu, kurā pārbaudīja, cik pārskatāma ir auto veiktā servisa vēsture un cik detalizēti pieejama informācija par apdrošināšanas gadījumiem. Atklājās, ka odometri, kas rāda mašīnas nobraukumu, grozīti vismaz 40 procentos gadījumu. Kādam odometram rādītājs bija mainīts par 300 000 kilometriem. Spēkratu tirgotāji bieži vien manipulē ar auto izcelsmes valsti un vēsturi. Apdrošinātāji un auto servisu īpašnieki aicina būt ļoti uzmanīgiem, iegādājoties lietotas automašīnas.

Ne visas Eiropas valstis sniedz nepieciešamos datus. Daudzās valstīs datubāzes nav pilnīgas.