Drošība kopā ar dārdzību

Izvēloties auto, kritēriji ir ne tikai cena, izskats un ātrums, bet arī drošība un izturība.
Rīgā izstāžu rīkošanas biedrība «BT1» no 11. līdz 13. aprīlim organizēja ekspozīciju «Auto 2014», kurā spēkratus piedāvāja ap 20 vieglo automašīnu un virkne citu braucamrīku ražotāju.
Izstādē piedāvāja dažādus drošības risinājumus – pasažieriem, gājējiem un automašīnām. Drošības pārbaudījumus veic ātrumiem, kas atbilst pilsētas ielām vai ierastajiem ierobežojumiem uz ceļiem. Viss tālāk minētais var nenosargāt, ja pats vai otrs auto «lido» pa šoseju virs simt kilometriem stundā un ātrāk. To, kurš nedomā par sevi un citiem, uz ceļa nekādi drošības pasākumi nepasargās.
Piecas zvaigznes
«Domāju, ka drošības jomā šeit visām mašīnām ir izpildīti nosacījumi, kas ļauj iegūt piecas zvaigznes «Euro NCAP» (Eiropas Jauno automašīnu novērtēšanas programmas) testos. Tie ir gaisa spilveni durvīs, priekšā, drošības aizkari, salona uzbūves principi un motora novietojums,» skaidro Ričards Ēsmā, «Peugeot» automašīnu importētājs Baltijā. Automobiļiem kopā ar ABS bremzēm tagad parasti iebūvēta arī EPS sistēma, kas palīdz mašīnai neizslīdēt un neapgāzties. «Tas viss ir iekļauts standarta aprīkojumā. Ja kaut kā no tā automobilim nav, tad tas jau ir savādi,» tā R. Ēsmā.
Katrs autoražotājs par drošību gādā atšķirīgi. Daži drošības risinājumi citiem ir standartpiedāvājumā, citiem par papildu samaksu. Piemēram, «Fiat» atsevišķiem modeļiem standarta aprīkojumā iebūvēta «start-stop» sistēma jeb «kalnu turētājs». Parasti ir grūti sākt braukšanu kalnā pēc tam, kad esi apstājies. «Palīdz jebkurā slīpumā. Nobremzē, atlaid bremzi un stāvi. Kad vajag, ieliec ātrumā, uzspied gāzi un atsāc braukt,» sistēmas darbību raksturo SIA «Autobrava» direktors Andris Savickis. Viņš teic, ka mazā «Fiat» kabīnē mūsdienās ir drošāk nekā 1967. gada kadiljakā. Salona kapsulas daļa, saņemot triecienu, netiek saspiesta, arī no sāniem ne.
Atliek grozīt stūri
Mūsdienīgie drošības risinājumi bieži vien «sit» pa maciņu – aptaujātie mašīnu tirgotāji parasti atzīst, ka visdrošākā ir dārgākā no automašīnām. «Ja jautājums ir par pašu drošāko, ieteiktu «Hyundai Santa Fe» – tā būs dārgākā no piedāvājuma, bet reizē arī drošākā un izturīgākā,» apstiprina SIA «Skandi motors» mārketinga speciāliste Santa Dakule. Vēl viens risinājums – samaksāt par jaunajiem drošības risinājumiem, lai tos uzstādītu papildus. Izmaksas – parasti sākot no simt eiro un dārgāk.
«Frontālās sadursmes sensors, 360 grādu apkārtskata kameras, stāvvietas sensori, aklo zonu sensori,» dažādās iespējas, kas automašīnai var būt gan standarta aprīkojumā, gan iespējams iegūt par papildu naudu, uzskaita Rihards Mežoks, SIA «Norde» tirdzniecības pārstāvis, stāstot par «Nissan» automašīnām.
Daudziem auto uzstādīta adaptīvā jeb aktīvā kruīza kontrole. «Sensors mēra attālumu līdz priekšējai automašīnai. Uzliekam ātrumu, kādā gribam pārvietoties pa pilsētu, un auto šo ātrumu notur, automātiski bremzējot, ja priekšējā mašīna samazina ātrumu,» stāsta SIA «Inchcape» mašīnu «Ford» un «Mazda» tirdzniecības darījumu vadītājs Oskars Gūtmanis. Ar šo piedāvājumu lepojas arī citi. BMW ražotāji iesaka to izmantot garos pārbraucienos uz šosejām, lai mazinātu vadītāja nogurumu. Tiesa, reizēm šī sistēma varot būt kaitinoša. «Ja priekšā esošais brauc ļoti nevienmērīgi, tad raustīšanās viņam pakaļ var nokaitināt automašīnā braucošos. Tāpēc paredzēta iespēja šo sensoru arī izslēgt,» skaidro O. Gūtmanis.
Latvijas ceļu nepilnības
Speciālisti stāsta vēl par dažādiem tehnoloģiskiem risinājumiem un faktoriem, kas palīdz autovadītājam. O. Gūtmanis rāda «Ford» iebūvētos sensorus, kas nolasa ceļazīmes un brauktuves apzīmējumus. «Sistēma var pamanīt ātruma ierobežojuma zīmi un brīdināt, ja braucējs ātrumu nesamazina,» stāsta speciālists. Automašīnas vadītāju brīdina ar speciālu signālu, ja braucamrīks šķērso nepārtraukto līniju. Vienīgā problēma – nepieciešams, lai ceļazīme būtu labi uzstādīta un viegli atpazīstama, ar neizkropļotu zīmējumu un lai ceļa seguma apzīmējumi būtu skaidri pamanāmi un saprotami. Diemžēl uz daudziem Latvijas ceļiem šī sistēma pilnvērtīgi nevarēs palīdzēt, jo daudzviet brauktuves apzīmējumu nav, citviet tie grūti pamanāmi. «Mums vajag mainīt pašiem sevi un vidi apkārt, lai satiksme būtu drošāka,» pārliecināti teic O. Gūtmanis.
Automobiļos drošībai ir ierīkota brīvroku mobilo telefonu sistēma. «Fiat» standarta aprīkojumā iebūvēta sistēma, kas «draudzējas» ar jebkuru ierīci, kurai ir «bluetooth» pieslēguma iespējas. Ar radio aprīkojuma un skaļruņu palīdzību nodrošina mobilā telefona sarunas, lai aparāts nebūtu jātur rokās.
Vēl viens drošības risinājums ir automātiska tālo un tuvo gaismu maiņas sistēma.
Rūpes par gājējiem
Autoražotāji cenšas rūpēties arī par gājējiem. Ne velti «Euro NCAP» testos ir sadaļa, kas veltīta gājēju drošībai.
«Hyundai» šajā jomā cer izcelties ar jaunu risinājumu – aktīvo motora pārsegu. «Frontālā sadursmē ar gājēju iedarbojas sistēma, kas daļēji paceļ motora pārsegu, mīkstinot triecienu. Turklāt cietušais nepārveļas pāri mašīnai un negūst papildu traumas,» jauninājumu rāda Uģis Dermanis, «Skandi Motors» auto tirdzniecības konsultants.
Kā pasīvo drošības faktoru pārdevēji vērtē lielāku izmēru automobiļu iegādi. «Jo augstāka mašīna, jo labāka pārredzamība un vieglāk «nolasīt» satiksmi,» argumentē R. Mežoks no SIA «Norde». Šāda veida auto ir augstāks klīrenss – atstatums starp spēkrata apakšdaļas zemāko punktu un ceļu. Uz Latvijas ceļiem tas nodrošinot ilgāku mašīnas mūžu, jo līdzeni un izturīgi ceļi pašlaik ir nepiepildīts sapnis. Automobiļu ražotāji un tirgotāji uzskata, ka ir vērts nopirkt dārgāku, bet izturīgāku auto. Mazāk būs papildu ieguldījumu, kas saistīti ar piekares remontu.
UZZIŅAI
«Euro NCAP» drošības testu pārbaudījumi:
Frontāla sadursme ar ātrumu līdz 64 kilometriem stundā. Vērtē, cik labi pasargāti ir pasažieri, kā deformējas salons, pārvietojas stūre un pedāļi, novērtē, kādas traumas dažādām ķermeņa daļām var radīt auto virsbūves un apdares elementi.
Bērnu aizsardzība. Pārbauda ražotāja ieteikto autosēdeklīšu drošību pusotru gadu veciem un trīs gadus veciem bērniem.
Gājēju aizsardzība. Ar ātrumu 40 kilometru stundā auto notriec pieauguša cilvēka un bērna manekenus. Pārbauda aizsardzību, ko nodrošina priekšējais bamperis un motora pārsega vāks, kam būtu jāpakļaujas triecienam, tādā veidā samazinot ievainojumus, taču vienlaikus pasargājot sadursmes upuri no saskarsmes ar dzinēja elementiem.
Kakla skriemeļu aizsardzība ir diezgan jauns elements «Euro NCAP» kopvērtējumā. Sēdekļu dizainu un izturību pārbauda ārpus automašīnas.
Iekārtas – elektroniskā stabilitātes kontroles sistēma, atgādinājums par drošības jostu piesprādzēšanu, kā arī ātruma ierobežotāji un citi jauninājumi.
Avots: whatcar.lv.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»