BauskasDzive.lv ARHĪVS

Bērni pēta iemīļoto našķu sastāvu

Zane Gorškova

2014. gada 10. aprīlis 18:13

277
Bērni pēta iemīļoto našķu sastāvu

Lai popularizētu veselīgu uzturu, Bauskas 2. vidusskolas skolēni 9. aprīlī pētīja, no kā sastāv viņu iemīļotie našķi. Ķīmijas eksperimentā «Kas paslēpies manā kārumā?» piedalījās 1. –  4. klašu skolēni. Gardumus izpētīt palīdzēja 12. klases skolēni un ķīmijas skolotāja Anita Zibola.

Trešās mācību stundas laikā pirmklasnieki, līdzi ņemot čipsus, šokolādes batoniņus, augļus, konfektes, gāzētos dzērienus un daudz ko citu, piedalījās astoņās praktiskajās darbnīcās, ko vadīja vidusskolēni.

Tika pētīta visdažādāko piedevu iespējamā klātbūtne pārtikas produktos. Skolēni varēja pārliecināties par vārāmā sāls, cukura, cietes, olbaltumvielu, sēra un dzelzs saturošu savienojumu klātbūtni, skābuma līmeni līdzi atnestajā iemīļotajā pārtikā un par mikroorganismu klātbūtni produktos.

Varēja uzzināt, kuras šokolādes ir pārsātinātas ar cukuru un kuri gardumi ar sāli. Kādā ābolā tika konstatēts sērs. Skolotāja A. Zibola teic: «Mēs jau nezinām, kur tas ir audzis vai kā apstrādāts. Mūsu ierastajā pārtikā ir atrodamas dažādas vielas.»

12.a klases skolniece Sanita Semaka, kura vadīja darbnīcu «Varbūt kārumā dzīvo dzelzs!» stāsta, ka iepriekš ikdienā uzturā lietojusi daudz saldumu, piemēram, vafeles un konfektes. Tagad no tā visa viņa cenšas atturēties, ievērojot diētu. Viņa uzsver, ka to dara tāpēc, ka vēlas pievērsties veselīgākam dzīvesveidam.

Ķīmijas mācību stundās vidusskolēni uzsvaru liek uz praktiskajiem darbiem un to analīzi. Sanita atzinīgi vērtē iespēju ķīmijā apgūtas prasmes demonstrēt sākumskolas bērniem: «Te viņi paši savām acīm redz, kādas vielas viņi lieto uzturā.» Pirmklasnieku audzinātāja Jeļena Šmite stāsta, ka audzēkņi ēd neveselīgi, to var spriest arī pēc līdzi paņemtajiem mīļākajiem našķiem. «Skolotāji un mājās vecāki regulāri stāsta par neveselīgajiem produktiem. Bērni tajā neieklausās. Tagad citi skolēni stāsta un viņi paši pēta – tas ir efektīvs veids, kā iemācīties un mainīt paradumus,» uzskata klases audzinātāja.

Skolniece Elizabete Jaunzeme uzskata, ka šādus projektus būtu jārīko biežāk, jo var novērot jaunāko bērnu interesei par notiekošo: «Pasākums vairo bērnu sapratni par veselīgu uzturu.» Savukārt ķīmijas skolotāja A. Zibola uzsver, ka svarīgi šādās akcijās iesaistīt pašus jaunākos skolasbērnus, jo tas ir laiks, kad veidojas ēšanas paradumi. «Piektklasniekiem vairs neiestāstīsi, ka šokolādi, čipsus, kolu un citus gardumus uzturā lietot nevajadzētu,» stāsta skolotāja. Viņa eksperimenta laikā priecājas par sākumskolas bērnu izrādīto interesi un vidusskolēnu prasmi izglītot jaunākos.

Pētījumos un eksperimentos iegūtos rezultātus apkopos un analizēs. 12. klašu skolēni visus interesentus ar tiem iepazīstinās kopīgā pasākumā pēc divām nedēļām. Par eksperimentu tiks uzņemta dokumentāla filma, kuru varēs demonstrēt vecāku sapulcēs. «Tā vecāki jutīs skolas atbalstu veselīga dzīvesveida popularizēšanā,» teic A. Zibola.