BauskasDzive.lv ARHĪVS

Mācās profesionāli strīdēties

Aina Ušča

2014. gada 2. aprīlis 00:00

303
Mācās profesionāli  strīdēties

Komanda, kurā apvienojušies vidusskolnieki Edgars Liepa, Kristofers Kugrēns un Alvis Eimuss, pirmo reizi piedalījās starptautiskā pavasara debašu turnīrā.

Starptautiskais pasākums notika no 21. līdz 23. martam Čehijas galvaspilsētā Prāgā. Latviju pārstāvēja arī komanda no Liepājas. Turnīrā pavisam piedalījās 38 komandas no dažādām pasaules valstīm, informē Edgars Liepa, Bauskas Valsts ģimnāzijas 10. klases audzēknis.

Draugi turpina sadarbību
Kristofers Kugrēns, Alvis Eimuss un Edgars Liepa ir draugi un domubiedri kopš 1. klases. Pērn trijotne izšķīrās, jo Kristofers un Alvis sāka mācības Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas 10. klasē, bet tas jaunekļiem netraucēja atjaunot debašu komandu, kas tika izveidota 2012. gadā.

Stāsta Edgars: «Mums jau bija pieredze, jo esam piedalījušies vairākos debašu turnīros Latvijā un bijuši nacionālā turnīra uzvarētāji. Debates notika latviešu valodā. Šī gada janvārī braucām debatēt uz Tallinu, bet tur mūsu pretinieces atkal bija Latvijas komandas. Mums gribējās izmēģināt spēkus augstāka līmeņa starptautiskā turnīrā, kas notiek angļu valodā. No vēstures skolotājas Daigas Telneres uzzināju, ka Prāgā būs atšķirīga formāta debašu turnīrs. Tas nozīmē, ka vairāk laika tiek atvēlēts runāšanai, bet vērtēšanas galvenais kritērijs ir prasme analizēt tēmu, nevis faktu perfekta zināšana. Tas šķita liels izaicinājums.»

 Ar draugiem Kristoferu un Alvi nolēmuši atjaunot komandu un sākt gatavošanos starptautiskajam turnīram. Sazinājušies tiešsaistē. Treneris Edmunds Cepurītis pats puišus uzmeklējis. Viņš studē Latvijas Universitātes (LU) maģistrantūrā, ir viens no LU Debašu asociācijas līdzdibinātājiem.

Gatavo aktuālas tēmas
Prāgas turnīra rīkotāji sagatavošanai piedāvāja divas tēmas: «Vai Ukrainai vajadzētu piešķirt Eiropas Savienības (ES) kandidātvalsts statusu?» , «Vai ES nākotnē dominēs atomenerģija?». Informācija tika meklēta interneta vietnēs angļu valodā. Komandas dalībnieki uzmanīgi noskatījās arī trenera atsūtītos videomateriālus. Katru tēmu jaunieši aplūkoja no divām atšķirīgām pozīcijām.

«Debašu turnīrs ir intelektuāla spēle. Vienā raundā divas pretinieku komandas pārstāv oficiālo jeb valdības viedokli, bet otrā – opozīcijas viedokli. Subjektīvās domas debatētājiem nav jāizpauž, bet jāieņem neitrāla pozīcija, lai pēc iespējas pārliecinošāk argumentētu vienu vai otru – gluži pretēju – nostādni. Prāgas turnīrā uzvarējām raundā, kur mums labāk nekā pretinieku komandai izdevās pierādīt, ka Ukrainai ir vēlams palikt neitrālai, nevis tiekties pēc ES kandidātvalsts statusa. Debašu otrajā raundā par Ukrainu mēs zaudējām. Viena uzvara un viens zaudējums tika gūts, arī apspriežot atomenerģētikas problēmas. Kopvērtējumā ieguvām 27. vietu 38 komandu konkurencē. Tas ir cerīgs sākums debitantiem, pirmo reizi piedaloties nozīmīgā starptautiskā turnīrā,» skaidro Alvis.

Izvirza jaunu mērķi
Bez jau minētajām tēmām, ko visas komandas gatavoja mājās, stundu pirms debašu kārtējā raunda rīkotāji izsniedza vēl divus papildu tematus. Internets un konsultantu atbalsts dalībniekiem nebija pieejami. Kristofers atzīst: «Ir jārunā arī tad, ja priekšstats par tēmu ir visai aptuvens un ikdienā par to vispār netiek domāts. Nav svarīgs faktu daudzums, bet gan prasme analītiski domāt, izstrādāt runas loģisku struktūru, precīzi izkārtot argumentus.»

Edgars, Alvis un Kristofers ir izvirzījuši mērķi iekļūt debašu komandas nacionālajā izlasē, lai varētu piedalīties Pasaules debašu turnīrā. Viņi apgalvo: «Debašu kustībā piedalāmies, lai sevi attīstītu, lai pilnveidotu angļu valodas zināšanas un paplašinātu skatījumu uz pasauli. Mūs saista arī ceļošanas iespējas. Piedaloties starptautiskos turnīros, iepazīstamies ar jauniešiem no citām pasaules valstīm. Prāgā, piemēram, nodibinājām pazīšanos ar ASV, Kanādas, Vācijas komandu pārstāvjiem.» Dalības maksu un ceļa izdevumus uz Čehiju komandai finansēja sponsori.

Alvis Eimuss debates dēvē par mākslu profesionāli strīdēties. Viņš spriež, ka debatēšana māca sakārtot ikdienā pieejamās informācijas plūsmu, atšķirt būtisko no mazsvarīgā. Kristoferam Kugrēnam iemaņas noder eseju un citu rakstisku mācību darbu veikšanā skolā, kā arī domu apmaiņā ar citiem cilvēkiem. Savukārt Edgaram Liepam debatējot patīk izaicināt pretiniekus, lai pretēju viedokļu sadursmēs atklātu problēmu dziļākās dimensijas.