BauskasDzive.lv ARHĪVS

Skolēni diskutē par Latvijas vēsturi

Vilnis Auzāns

2014. gada 26. marts 00:00

14
Skolēni diskutē par Latvijas vēsturi

Bauskas novada triju izglītības iestāžu devīto klašu audzēkņi otrdien, 25. martā, Bauskas Valsts ģimnāzijā (BVĢ) debatēja par vēsturi. Turnīru organizēja BVĢ pasniedzēja Daiga Telnere un Ligita Būmeistare no Uzvaras vidusskolas.

Bauskas Valsts ģimnāzijas, Uzvaras vidusskolas un Bauskas pamatskolas audzēkņi ar argumentiem un faktiem vērtēja, vai Kārlis Ulmanis veicināja Latvijas attīstību no 1934. līdz 1940. gadam.

Ulmaņlaiku sasniegumi
Debatētāji gan noliedza, gan apstiprināja šo apgalvojumu. Kā pozitīvo viņi minēja kultūras un mākslas attīstību, panākumus vairākās tautsaimniecības nozarēs. Tika nosaukti arī prezidenta K. Ulmaņa trūkumi – demokrātijas noliegums, cenzūra, samazinātā iespēja ļaudīm brīvi pārvietoties.

BVĢ pasniedzēja Daiga Telnere «Bauskas Dzīvei» skaidroja, ka šī tēma izvēlēta, jo tā ir aktuāla sabiedrībā. Skolēniem tā rosina meklēt papildu informāciju par konkrēto vēstures posmu. Šīs zināšanas noderēs vēstures eksāmenā jūnijā. Bauskas novada izglītības nodaļas metodiķe Olita Vulāne debatēs atzinīgi novērtēja iespēju izkopt oratora prasmes.

Noderēs eksāmenā
Pedagogu minēto apstiprināja arī paši skolēni. Uzvaras vidusskolas audzēknis Mārcis Naktiņš pauda cerību, ka šī tēma varētu būt viņam vēstures eksāmenā. Tad to atbildēt nebūtu nekādu problēmu. Līdzīgi izteicās arī Reinis Krūmiņš no Bauskas pilsētas pamatskolas. Viņš piebilda, ka, gatavojoties debatēm, izkopis runāšanas prasmes. Reiņa klasesbiedre Katrīna Annija Paegle atzina, ka noderīgi bijis apkopot materiālus par abiem viedokļiem – apstiprinošo un noliedzošo. Bagātāks materiālu klāsts bijis pieejams apstiprinošajai nostājai. Paust šos viedokļus vienu pēc otra bijis grūti, bet interesanti.

Uzvaras vidusskolas audzēknis Romāns Tuņiņecs «Bauskas Dzīvei» stāstīja, ka mācību stundās ir maz iespēju argumentēti izteikties, aizstāvēt savu viedokli. To piedāvājot tikai debates.

Mācību procesa dažādošanai
Debates kā vēl vienu iespēju mācību procesa dažādošanai atzinīgi novērtēja Bauskas pilsētas pamatskolas pedagogs Dainis Cipulis. Lai sasniegtu augstāku materiālu vākšanas, klasifikācijas un iegūto zināšanu pasniegšanas līmeni, vēl daudz kas ir uzlabojams. Tomēr būtiskākā ir skolēnu interese padziļinātāk izzināt konkrēto tēmu. Svarīgi arī iemācīties ieklausīties oponentā un pēc tam viņa argumentus atspēkot ar saviem apgalvojumiem. Arī Dainis Cipulis norādīja uz mutvārdu izpausmes niecīgajām iespējām mācību stundās. Oratora prasmes skolēni var apgūt šādās sacensībās.

Uz turnīru D. Cipulis bija uzaicinājis dažus 8. klases audzēkņus. Viņus un 9. klases skolēnus pedagogs iecerējis iesaistīt pasākumā, kurā debatēs par Latviju Eiropas Savienībā. Kopīgi tiks meklēts, kas šajos gados bijis pozitīvs, kādas bijušas kļūdas.