BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ceļi slēgti, un kokmateriāli plaisā

Kristīne Tirole

2014. gada 17. marts 00:00

432
Ceļi slēgti, un kokmateriāli plaisā

Valsts un pašvaldības, aizsargājot vājo ceļu infrastruktūru, pavasaros un rudeņos ierobežo smagsvara transporta kustību. Tagad tas negatīvi ietekmē mežizstrādātāju darbu.

Pašlaik turpinās izstrādātās koksnes transportēšana uz zāģētavām, kokapstrādes uzņēmumiem un ostām eksportam. Pēc sala strauji paaugstinoties gaisa temperatūrai, bērza baļķi kaudzēs mežā un krautuvēs pie ceļiem sāk plaisāt. Tas ievērojami pazemina koksnes vērtību. Kubikmetrs kvalitatīvu bērzu finierkluču maksā vismaz 70 eiro, saplaisājis materiāls labākajā gadījumā der tikai tarai – tā cena ir aptuveni 40 eiro kubikmetrā. Koksnes piegādes kavējumi tautsaimniecībai rada lielus zaudējumus – privātīpašniekiem un uzņēmējiem samazina ieņēmumus, valstij un pašvaldībām tiek mazāk nodokļu.

Iedzīvotāji novērojuši, ka ceļa zīmes nereti «aizmirst» laikus noņemt. Brauktuve sen nožuvusi, putekļi griežas, ceļš vairākas reizes nogreiderēts, bet aizlieguma zīme vēl stāv. Dažkārt atbildīgie kavējas pat mēnesi. Vecumnieku novada Skaistkalnes pagastā kāds pašvaldības ceļš bijis slēgts visu vasaru.

Mazāki ienākumi
Kokmateriālus mitrajās vietās var izstrādāt tikai ziemā. Privātīpašnieki mežā strādā aukstajā gadalaikā.

Madars (personas vārds un uzvārds redakcijai zināmi) pirms dažiem gadiem izstrādāja savu mežu, viņa pieredze bija šāda: «Pēc jaunā gada paņēmu ciršanas apliecinājumu un janvārī darbu mežā pabeidzu. Februārī sagaidīju izvedējtraktoru, kas baļķus nogādāja līdz krautuvei ceļa malā. Tad kļuva strauji silts un uz pašvaldības ceļa jau bija izliktas ierobežojošās zīmes. Pēc pusotra mēneša 500 kubikmetrus saplaisājušo finierkluču atdevu zāģētavai pārstrādei tarā. Koksne 20 000 latu vērtībā man nesa par pusi mazāk ieņēmumu.»

Rasts risinājums
Pašvaldībai nav mērķa kavēt uzņēmējdarbību, teic Vecumnieku novada domes attīstības komitejas vadītājs Mārtiņš Mediņš. Jau piecus gadus Vecumniekos piekopj praksi, ka uzņēmēji, pārsvarā kokmateriālu pārvadātāji, slēdz līgumu ar vietējo varu par ceļu aizsardzību. Komersanti var izmantot brauktuves, uzņemoties atbildību, ka to kvalitāte nepazemināsies. Ja ceļa stāvoklis pasliktinājies, jāveic remonts. «Mums ir laba sadarbība ar uzņēmējiem,» pārliecināts M. Mediņš.

Ja piepildīsies laika apstākļu prognoze, ka turpmākās divas nedēļas Latvijā būs cikloni ar slapju sniegu, lietu un salu, vēl tikpat ilgu laiku būs noteikti autotransporta maksimālās pilnās masas ierobežojumi uz Vecumnieku novada pašvaldības ceļiem. Kad ceļi būs apžuvuši, ņemšot zīmes nost, sola domes pārstāvis. Smago kravu kustība Vecumnieku novadā ierobežota kopš pagājušā gada decembra, tā bija atcelta tikai trijās kailsala nedēļās šīgada janvārī un februārī.

Dod savu artavu
Smagsvara transporta kustība Iecavas novadā ierobežota kopš februāra vidus, teic pašvaldības izpilddirektors Mārtiņš Veinbergs. Valsts autoceļu fonds ceļu un tiltu remontam un uzturēšanai 2014. gadā iecavniekiem piešķīris 147 642 eiro, bet vietējā vara no sava budžeta iedalījusi 175 604 eiro. Pašvaldība līdzekļus brauktuvju uzlabošanai iegulda trešo gadu. Ceļu stāvoklis tiek uzturēts tik daudz, lai nepieļautu to sabrukšanu. Protams, tas ir «izdzīvošanas režīms», neslēpj M. Veinbergs.

Ierobežojošās zīmes Iecavas novadā noņems atbilstīgi laika apstākļiem un ceļu stāvoklim. Mežos un krūmājos brauktuves vēl nav pietiekami nožuvušas. Kopumā Iecavas pašvaldības ceļu stāvoklis šopavasar esot labāks nekā pērn, tāpēc lieguma atcelšana netiks kavēta.

Ziņu aģentūra LETA informē, ka Igaunijā ceļos iegulda 1,46% no iekšzemes kopprodukta, Lietuvā – 0,85%, bet Latvijā – 0,72%. «Izdzīvošanas režīms» turpinās.

VIEDOKĻI

MAREKS GEITUSS, SIA «Woodmaster» Ķekavas novadā mežizstrādes meistars ar deviņu gadu pieredzi:
– Pašlaik strādājam Vecumnieku novadā. Smagsvara auto kustības ierobežojošās zīmes ir izliktas, bet esam vienojušies ar pašvaldību, ka kravas varam vest noteiktos apstākļos. Pret šādu risinājumu nav iebildumu, bet ir situācijas, kad vietējā vara nenāk pretī. Maksājam lielus nodokļus, bet otra puse teic, ka braukt nevar un viss. Dažkārt dārga materiāla krava kaut kur mežmalā bojājas, to nevar izvest tikai tāpēc, ka ceļi ir sliktā stāvoklī. Mums, atšķirībā no zemniekiem, neviens kompensāciju nemaksā.

ANDRIS POLĀNS, SIA «Krīči» Vecumnieku novada Valles pagastā vadītājs:
– Protams, smagsvara auto kustības ierobežojumi ietekmē uzņēmējdarbību. Šādu ceļu kvalitātes uzturēšanas praksi vērtēju negatīvi. Brauktuves visur nav vienādas. Jāskatās, vai konkrētā gadījumā var vai nevar braukt. Dažkārt izmantojam atļauju, ka no pulksten 6 līdz 11 drīkst braukt, ja ceļš ir uzsalis. Vakarā, kad atkusis, to neizmantojam. Pārsvarā pašvaldību ceļi nav nestspējīgi. Dažkārt valsts ceļiem
10 tonnu ierobežojums ir visu vasaru. Lai brauktu, īpaši jāsaskaņo maršruts. Tas raisa neizpratni.