BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jāveltī uzmanība katram zobam

Uldis Varnevičs

2014. gada 20. janvāris 00:00

89
Jāveltī uzmanība katram zobam

Laika apstākļi līdz šim nebija īsti piemēroti meža darbiem – pastāvīgs sals Latvijā ir  tikai no pagājušās nedēļas. Tomēr vīriem mežā darbs ir vienmēr, un šogad pieprasījums pēc motorzāģiem ir īpaši liels.

Motorzāģim ir vairākas detaļas, kam pievērst uzmanību, – zāģa ķēde, sliede, motors, karburators, vajag divu veidu eļļas. Tomēr tas, cik labi katrs īpašnieks mācēs apieties ar instrumentu, noteiks iekārtas mūžu un uzturēšanai vajadzīgās naudas daudzumu.

Trīs klases

Katram, kurš vēlas iegādāties motorzāģi, jāsaprot, ko ar ierīci vēlas darīt. Motorzāģi dalāmi trīs klasēs – amatieru, fermeru un profesionāļu. Pārdevēji atzīst, ka ar profesionāļu zāģiem problēmu nav – meistari, kas iegādājas dārgos rīkus, bieži vien ir apmācīti un parasti zina, ko viņiem vajag. Pārējiem ir sarežģītāk.

«Amatieru klases zāģu motoru jauda ir no 1,6 līdz diviem zirgspēkiem. Fermeru klases zāģiem ir vairāk nekā trīs zirgspēki,» stāsta SIA «Eiva» valdes loceklis Einārs Veļķers. Viņš uzsver – atkarībā no izmantošanas veida var būt liela nozīme pat nelielai jaudas starpībai.
Ne vienmēr ikdienas mājas darbiem pietiks ar amatieru klases zāģi. Piemēram, malkas sagatavošanai ziemai vajadzīga fermeru klases ierīce. «Ja vajag apzāģēt ābeles vai kādu koku pie mājas, var izmantot amatieru ierīces. Malkas sagarināšanai nepieciešami jaudīgāki motorzāģi. Garinot klučus, zāģim ir vislielākā slodze, jo nav atpūtas. Motors nedzesējas. Mežā zāģējot, jāstaigā vairāk. Ierīce ilgāk strādā tukšgaitā un nepārkarsē motoru,» stāsta SIA «Bērzkalni» «Husqvarna» veikala pārdevējs Artūrs Masjulis.

Speciāla eļļa
Kad īstais motorzāģis ir nopirkts, jāpievērš uzmanība kopšanai. Jāmaina sveces, jātīra gaisa filtri, jāmaina degvielas filtrs. Svarīga ir eļļošana – ja ar degvielas eļļu parasti nav problēmu, tad lietotāji bieži kļūdās, ķēdes eļļas vietā izmantojot kādu citu produktu. «Ja pirksti kļūst melni, ķēdi asinot, ir skaidrs, ka izmantota jau izstrādāta eļļa. Nedrīkst lietot citus veidus. Ķēžu eļļas mērķis – darboties kā līmei, lai noturētu ķēdi pie sliedes,» skaidro E. Veļķers. Viņš stāsta, ka šim produktam ir īpatnība – ja pieskaras ar pirkstu un pēc tam atvelkt to, laba ķēžu eļļa stiepjas līdzi. Ja izmanto nepiemērotu eļļošanas produktu, tad šķidrums izšķīst, neeļļo ķēdi un ierīce ātrāk nolietojas.
Lielāka uzmanība eļļošanai jāpievērš tiem, kas strādā ar elektriskajiem motorzāģiem. Artūrs Masjulis stāsta – degvielas zāģu lietotāji ir pieraduši, ka degviela beidzas ātrāk, un, pielejot bāku, uzpilda arī ķēdes eļļas rezervuāru. Toties elektrisko ierīču īpašnieki reizēm aizmirst kontrolēt ķēdes eļļas daudzumu. Ja tās ir par maz, bojājas sliede un ķēde, turklāt ātrāk nolietojas eļļas sūknis, un ir lieka slodze motoram.

Laikus jāmaina ķēdes rats un sliede. Meistarīgāki strādnieki parasti izmanto divas ķēdes. Tās mainot, jāapgriež sliede, lai katrā lietošanas posmā mala, uz kuru ir lielāks spiediens, būtu cita. Ne vienmēr uz lietotas sliedes var veiksmīgi uzlikt jaunu ķēdi – ilgāku laiku izmantota, vecā ķēde izveido savu ceļu uz sliedes, un jaunā ķēde var deformēties.

Profesionāļiem dators
Pats svarīgākais ir griezējzobu precīza apkope, uzsver lietpratēji. Tas noteiks ne tikai degvielas un paša fiziskā spēka patēriņu, bet arī zāģa mūžu, jo pārslodze dzinējam var kļūt liktenīga. Strādājot ar neasiem zobiem, motors darbojas ar pilniem apgriezieniem – 13 tūkstoši minūtē, lai gan normāla slodze būtu 9000 apgriezienu.

«Ar neasu ķēdi nevērīgi lietotāji pamanās «nokaut» visu veidu zāģus, arī profesionālos. Tiesa, ar pēdējās paaudzes profesionālajām ierīcēm tas ir grūtāk – tiem iebūvēts dators, kas kontrolē karburatora darbu un degvielas patēriņu,» stāsta A. Masjulis. Iebūvētās iekārtas spēja apstrādāt datus esot gana liela – kāds zāģa īpašnieks Jelgavas novadā reiz pielējis nepareizo degvielas eļļu, un dators motoru nav ļāvis iedarbināt.

Ķēde ir laba tikmēr, kamēr zāģis zāģē ar paša svaru. Kad instrumenta turētājam jāsāk to piespiest, tā ir zīme, ka laiks asināt zobus. «Ir pieņēmums, ka ķēdes zobi jāvīlē pēc vienas vai divu degvielas bāku izlietošanas. Praksē ir tā – ja pazāģē sausu egli vai priedi, sasalušus zarus vai ielaid zāģi pāris reižu zemē, zobi jau būs neasi,» skaidro E. Veļķers. Asumu var novērtēt pēc tā, kāda skaida lec – ja nāk «makaroni», vēl var strādāt. Ja parādās «smiltis» – zobi jāasina. Labs piemērs esot profesionāļi – kā meža darbos tiek kāds brīvs brīdis, tā vīle rokā un asina zobus.

Jāpilda rakstītais
Asināšana ir vesela māksla. Nepareizi asināta ķēde ātrāk nolietojas, var satrūkt, izstaipās. «Pēc tam nāk uz veikalu un teic, ka vainīgi ķēžu ražotāji. Padomju laikā ķēdes bija lielākas un biezākas – mūsdienu amatieru zāģiem tādas nemaz nevarētu uzlikt,» no paša pieredzes stāsta E. Veļķers.

Kā pareizi asināt? Uz ķēdes iepakojuma kārbas viss ir uzrakstīts, teic pārdevēji. Zoba asināšanas leņķis, dziļuma ierobežotāja atstatums un citi dati. Atliek tikai iepakojumu neizmest, piestiprināt kādā redzamā vietā un pēc tam ievērot instrukciju.

Tomēr bieži lietotāji asina ķēdi savā stilā, piemēram, uzasina pat griezējzoba otru pusi, kam nav nekāda sakara ar zāģēšanu. Cits piemērs – dziļuma ierobežotāja atstatums parasti paredzēts apmēram 0,6 milimetri. Taču lietotāji to neievēro – atstāj atstatumu par lielu, un rezultātā skaidas ir ļoti biezas. Ja atstatums ir par mazu – skaidas ir ļoti plānas, zāģēšana ilga. Abos gadījumos motoram ir pārslodze. Asināšana prasa lielāko uzmanību no ierīces īpašnieka, uzsver eksperti.

Īsta māksla
Motorzāģa ražotājfirmu pircēji izvēloties ne tik daudz pēc reklāmas, bet citu meistaru padomiem. E. Veļķers novērojis, ka vienas firmas ražojumus izpērk, bet citas firmas līdzīgas kvalitātes produkti stāv plauktos. Savukārt citā novadā iecienīts var būt cits zīmols.
Ir vērts ieklausīties pārdevēju padomos, lai izvairītos no liekiem tēriņiem, kā arī cītīgi pārlasīt motorzāģa lietošanas pamācību, lai darbarīku ilgāk saglabātu. «Pircēji reizēm atnāk un saka: «Man viss ir skaidrs. Es jau vienreiz zāģēju.» Taču nesaprot, ka darbs ar motorzāģi ir vesela māksla,» teic E. Veļķers. Pēc viņa pieredzes, labi koptas ierīces strādā pat 20 gadus. Ir meistari, kuri regulāri nes uz servisu ievērojama vecuma motorzāģus, kas vēl aizvien labi kalpo saimniekam.