BauskasDzive.lv ARHĪVS

Šofera sacīto uzņēmuma pārstāvji noliedz

Vilnis Auzāns

2014. gada 6. janvāris 00:00

1266
Šofera sacīto uzņēmuma pārstāvji noliedz

Pasažieru pārvadātāja uzņēmums SIA «Sabiedriskais autobuss» otro darba gadu Bauskas maršrutā sācis bez būtiskiem servisa un kvalitātes uzlabojumiem. No pasažieriem joprojām tiek saņemti dažādi iebildumi.

Tukšās biļetes
«Sarakstā norādīts, ka 3. janvārī plkst. 7.16 no Iecavas uz Rīgu jābūt lielas ietilpības (43 vietas) autobusam. Iecavas autoostā pienāca mazais,» tā raksta Inga.

Pārsteigumu vairākos braucējos radīja 2. janvārī plkst. 13 no Bauskas braucošā autobusa vadītāja rīcība. «Šoferis iedeva biļeti, uz kuras bija tikai firmas logo,» pa telefonu redakcijai vēstīja kāda pasažiere. Līdzīgs vērojums bija arī baušķeniecei Ligitai (visi personu īstie vārdi un uzvārdi redakcijai ir zināmi). Tikai ar uzņēmuma logo izdrukātu biļeti šoferis bija iedevis vairākiem braucējiem. Viens pieprasījis izsniegt pareizu braukšanas dokumentu, tas ticis izdarīts. Citiem diviem pieaugušajiem pasažieriem izdota viena «balta» biļete, otra bērnu biļete.

Līdzīgi vēstī Krišjānis par 31. decembrī konstatēto: «Braucu vakarā uz Rīgu. No manis paņēma latu un 50 san-tīmu un izsniedza biļeti, kura bija balts papīrs ar kādu neskaidru logo.»

Neizrāda interesi

Par saviem vērojumiem Ligita nekavējoties ziņoja SA pārstāvim Igoram Cuprunam. Viņš paudis izbrīnu un neizpratni, kā šoferis var izdrukāt šādas biļetes. Tā vietā, lai kontrolējošo dienestu pārstāvji nekavējoties dotos pārbaudīt pasažieru sniegto informāciju, izteikts lūgums «baltās» biļetes pa pastu nosūtīt pārvadātājam. «Skaidri redzams, ka uzņēmumā nav ieinteresēti ieviest kārtību. Vispārpieņemtais biznesa princips «klientam vienmēr taisnība» «Sabiedriskajā autobusā» neeksistē,» atzīst Ligita.

SA pārstāve Inese Muižniece elektroniskā pasta vēstulē «Bauskas Dzīvei» 3. janvārī paziņo, ka vērtēt notikušo varēs tikai tad, ja pasažiere atsūtīs ieskenētās biļetes. «Sazinoties ar kases aparātu apkalpojošo uzņēmumu, konstatējām, ka autobusu vadītājam nav iespējams veikt manipulācijas ar kases aparātiem, lai neizsniegtu braukšanas biļeti,» skaidro I. Muižniece.

Iesaka braukt lēnāk
Savu viedokli par SA notiekošo «Bauskas Dzīvei» stāsta bijušais uzņēmuma darbinieks šoferis Ivars Vanags. Tieši viņš vadīja nu jau bēdīgi slaveno autobusu, kuram reisa laikā nokrita ritenis. Pēc šī negadījuma, nesaņēmis paskaidrojumus, vīrietis tika atbrīvots no darba. Autobusus viņš vada kopš 1980. gada, šogad sācis strādāt SA, pārkāpumi darba laikā nav bijuši.

«16. decembra liktenīgajā reisā, izdzirdot specifisku troksni, zvanīju mehāniķiem un skaidroju, ka nevarēšu līdz Bauskai aizbraukt. Lūdzu, lai sūta rezerves autobusu. Man atbildēja, lai mēģinot lēnām braukt. Kad autobuss salūza, trīs reizes zvanīju Igoram, lūdzot, lai noorganizē pasažieru aizvešanu, taču netiku uzklausīts,» stāsta I. Vanags. Viņš saziņai izmantojis privāto mobilo telefonu, jo, pretēji solītajam, uzņēmums darba telefonu nav izsniedzis.

Apkopes veic formāli
Šoferis atzīst, ka tehnikas stāvoklis uzņēmumā ir ļoti slikts. Firmai nav pietiekams skaits rezerves autobusu, tādēļ transporta līdzekļiem nav iespējams veikt pienācīgu tehnisko apkopi. Remontbāze ir tikai Rīgā. Reizi dienā starplaiks starp reisiem ir četras stundas, kad autobusu var aizbraukt uz bāzi Viskaļu ielā.

«Pie ieejas nododu autobusu mehāniķiem, kur darbam atvēlētas labi ja divas stundas. Pats nevaru būt klāt, neko nevaru paskaidrot. Tik īsā laikā neko būtisku arī nevar paveikt. Tādi autobusi, ar kādiem mēs braucam, būtu kārtīgi dienas divas jāremontē. Tagad tā ir tāda formāla apkope, ne remonts,» secina pieredzējušais šoferis.

SA autobusi nopietni remontēti netiek mēnešiem ilgi. Vairākiem braucamajiem riepas ir kritiski nolietojušās, jānomaina būtu arī citas detaļas, piemēram, logu tīrītāju slotiņas. Ar šādiem autobusiem iekļauties reisa laikā – stundā un desmit minūtēs – nav iespējams. Pilns ar cilvēkiem mazais autobuss var knapi izspiest 80 kilometru ātrumu stundā. Tādējādi nākas regulāri kavēties, šoferi ir stresā, minimāli sarūk atpūtai atvēlētais laiks. Grafiki mēdz būt saplānoti tā, ka šoferis ar pēdējo reisu atgriežas no Rīgas pēc pusnakts, bet nākamajā rītā ap četriem ar pirmo reisu jāsāk strādāt.

Paši mazgā autobusus
Šoferiem pašiem ir jāmazgā un jātīra salons. Lieki piebilst, ka tam nav nodrošināts nekāds īpašs aprīkojums. Salonā ir spainis, birste, lupata, ja starp reisiem ir brīvs brīdis, var veikt nelielu apkopi. I. Vanaga autobusam no ierindas bija izgājusi salona apsildes iekārta. Uzņēmumā skaidrots, ka 1500 latu jaunas iegādei neesot. Lai mašīnu ilgāk padarbinot, tad auksti nebūšot.

Negals mazajos autobusos sācies pēc videonovērošanas iekārtu uzstādīšanas. Jaunā sistēma «noēdusi» autobusu jau tā vecos akumulatorus. Lai braucamo varētu iedarbināt, šoferi centušies motoru neslāpēt. Daži, lai nebūtu jāmokās, atvienojuši videokameru barošanas blokus, tādējādi tās vairs nav funkcionējušas.

«Nācies dzirdēt no pasažieriem, ka labi esot lielie autobusi. Pēc sarunām ar kolēģiem varu atzīt, ka tas tikai vizuāli tā izskatās. Ņemot vērā arī šo autobusu vecumu, bez pienācīgas apkopes labu un kvalitatīvu kalpošanu no tiem nevar gaidīt,» secina pieredzējušais šoferis.
I. Vanags arī skaidro, ka Bauskā uzņēmumam joprojām nav neviena rezerves autobusa. Kad kāds no braucamajiem salūst, sastādītais grafiks uzreiz nojūk.

Viss ir kārtībā
No darba atbrīvotā šofera viedokli «Bauskas Dzīve» lūdza komentēt uzņēmuma «Sabiedriskais autobuss» pārstāvjus. I. Muižniece savās atbildēs lielāko daļu no šofera stāstītā noliedza: «SIA «Sabiedriskais autobuss» ir rezerves autobuss Bauskā. Visas videokameras autobusos strādā lieliski. Tās nekādā gadījumā neietekmē autobusu akumulatoru darbību, jo ir izstrādāts attiecīgs risinājums. Pirms ziemas sezonas visiem autobusiem veiktas apkures sistēmas pārbaudes, defekti netika atklāti. Drīz tiek plānots Bauskā nodrošināt divus rezerves autobusus – vienu vidējās, vienu lielās ietilpības autobusu.»