BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ātri, ērti, izdevīgi?

Evita Brokāne

2013. gada 16. decembris 00:00

159
Ātri, ērti, izdevīgi?

Lai arī ikdienā iegādāties kādu jaunu un nepieciešamu lietu parasti dodamies uz veikalu, kur to var aplūkot, ja nepieciešams arī pielaikot un kārtīgi izpētīt, pēdējā laikā arvien vairāk cilvēku izmanto iespēju iepirkties internetā. Un arī interneta veikalos var iegādāties pilnīgi jebko – sākot no apaviem, apģērbiem, smaržām līdz pat mēbelēm, sadzīves tehnikai un citām nepieciešamām precēm.

Protams, iepērkoties internetā, cilvēkam nebūs iespējas paskatīties preci klātienē, aptaustīt to, pielaikot, pasmaržot, taču šādi iepirkties ir ātri un ērti. Piesaista cena, vairumā gadījumu nolūkotā manta ir krietni lētāka. Turklāt cilvēki izmanto iespēju iepirkties ne vien Latvijā, bet arī ārvalstīs. Arī pati esmu izmantojusi iespēju iepirkties internetā gan atsevišķos Latvijas, gan ārzemju interneta portālos, un mana pieredze līdz šim ir bijusi pozitīva.

Ļoti populāri pēdējā laikā kļūst kolektīvās iepirkšanās portāli. Šo portālu princips ir šāds: vairāki cilvēki, izmantojot kolektīvas iepirkšanās interneta portālu, piesakās kāda piegādātāja piedāvātās preces vai pakalpojuma iepirkšanai un saņem atlaižu kuponus. Tie sniedz iespēju saņemt kāroto preci vai pakalpojumu ar atbilstošu atlaidi. Piegādātājs savukārt apņemas piešķirt diezgan lielu atlaidi tajā gadījumā, ja būs savākts noteikts minimālais pircēju skaits, kas to apmierina.

Gan pozitīva, gan arī negatīva pieredze
Žurnāliste aptaujāja vairākas pircējas. Dzintra Raga līdz šim iepirkusies tikai ārzemju interneta veikalos. Iemesls, kāpēc viņa to ir darījusi, ir cenu atšķirība. «Esmu pirkusi internetā smaržas, apavus un apģērbu. Pirms iegādes, protams, vienmēr cenšos visu kārtīgi izzināt, izprast. Piemēram, smaržas cenšos pasmaržot veikalā tepat Latvijā, lai zinu, ka man patiks konkrētais aromāts. Nekad nav nācies vilties. Mani ir apmierinājusi arī apavu un apģērba kvalitāte. Runājot par izmēriem, ja īsti neesmu droša, izvēlos nedaudz lielāku izmēru. Skumji, ka ir daudzas ārzemju iepirkšanās vietnes, kuras diemžēl nenodrošina pasūtījumu piegādi uz Latviju,» saka Dzintra. Viņas pieredze līdz šim ir bijusi pozitīva. Kādā reizē gan, pasūtot internetā smaržas, sūtījums ir kavējies apmēram mēnesi (parasti piegāde notiek 5 līdz 10 dienu laikā), taču viņa ar e-pasta starpniecību sazinājusies ar konkrētā portāla administrāciju un drīz vien saņēmusi savu pasūtījumu.

Arī Gunita Ābeltiņa izmanto iespēju iepirkties ārzemju interneta veikalā. «Esmu vairākas reizes sūtījusi gan apavus, gan apģērbu no interneta veikala www.sportsdirect.com. Visvairāk dažādas lietas es sūtu dēliņam, jo bērni drēbes novalkā ļoti ātri, bet šeit, Latvijā, diemžēl tik labu un lētu piedāvājumu nav. Cenas tiešām ļoti atšķiras, šeit tās ir neadekvātas. Man patīk arī tas, ka tur ir ļoti daudzveidīgs piedāvājums, turklāt citādāks nekā Latvijā. Esmu apmierināta arī ar kvalitāti. Gadās, protams, ka materiāls ir nedaudz citādāks, kā bijis domāts, taču tas parasti ir tikai tāpēc, ka izvēlamies preces pēc izskata un, protams, pēc cenas, bet ir arī vairāk jāiedziļinās tās aprakstā, materiāla sastāvā,» saka Gunita.

Daiga Altberga arī izvēlas iepirkties ārzemju interneta veikalos. To darīt viņu pamudināja dēls, kurš dzīvo Anglijā. Viņa ir sūtījusi smaržas, apģērbu, arī dažādas praktiskas lietas mājai. Kādā reizē, iepērkoties www.ebay.com, diemžēl iznākusi vilšanās – pasūtīto preci Daiga nav saņēmusi un zaudējusi 30 latus. Lai arī sazinājusies un mēģinājusi noskaidrot, kas noticis ar viņas pasūtījumu, diemžēl neko atrast un pierādīt neizdevās. Pārējie sūtījumi gan vienmēr ir piegādāti. Pērkot internetā, protams, var gadīties arī vilšanās.

Solvita Ročāne, piemēram, stāsta, ka viņas meita pasūtījusi interneta veikalā kleitu, kuras kvalitāte bijusi zem katras kritikas. «Attēlā kleita, protams, izskatījās skaista, bet patiesībā tā bija briesmīga. Par laimi, aizsūtot atpakaļ, naudu izdevās atgūt, tiesa, atpakaļ sūtīšanas izdevumi jāsedz pašam,» stāsta Solvita. «Noteikti ir preces, ko var pirkt  internetā, tās, piemēram, var būt kaut kādas zināmas lietas, ko esi jau redzējis, taču ar apģērbu un apaviem, ko nevar uzlaikot,  var gadīties visādi.»

Saņem diezgan daudz sūdzību
Protams, ne jau vienmēr viss notiek gludi un bez aizķeršanās. Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde informē, ka pērn centrā saņemta 151 sūdzība par iepirkšanos internetā. Patērētāji lielākoties sūdzējušies par nepiegādātām precēm/pakalpojumiem, neatbilstošām precēm. Tāpat patērētāji sūdzējušies, ka tirgotājs nav izpildījis pasūtījumu un nauda netiek atdota, kā arī netiek sniegta iespēja izmantot atteikuma tiesības. I. Žunde norāda, ka ļoti daudz sūdzību 2012. gadā saņemts par kolektīvās iepirkšanās portāliem. Lielākā daļa sūdzību bija par komersantu SIA «Izdevīgi pirkumi», kas īstenoja negodīgu komercpraksi kolektīvās iepirkšanās portālos www.orangelife.lv un www.kuponi.lv. 2012. gadā centrs saņēmis 136 sūdzības par šo komersantu. Patērētāji sūdzējās, ka minētajās vietnēs ir iegādājušies kuponus par tūrisma pakalpojumu saņemšanu, taču rezultātā no patērētājiem neatkarīgu iemeslu dēļ komersants vienpusēji mainījis ceļojumu maršrutu vai pakalpojumi netika sniegti vispār, kā arī patērētājiem netiek atmaksāta samaksātā pakalpojuma maksa. Pērn saņemtajām sūdzībām tika rasti šādi risinājumi: 112 gadījumos pieņemts patērētājam labvēlīgs lēmums, 15 gadījumos rasts pozitīvs risinājums, 13 gadījumos sniegts skaidrojums, 2 gadījumos sūdzība atsaukta, 2 gadījumos patērētājs saņēmis atteikumu, 7 sūdzības atrodas izskatīšanas stadijā.

Protams, iepirkšanās internetā zināmā mērā ir saistīta ar risku, taču nereti gadās vilties arī par klātienē veikalā iegādātām precēm. Svarīgākais ir būt uzmanīgam un pievērst vērību detaļām!

Kā tas notiek?

◆ Vispirms tiek izvēlēta interneta vietne, kurā iepirkties. Pirms preču pasūtīšanas internetā cilvēkam noteikti ir jāmēģina izpētīt pēc iespējas vairāk informācijas par konkrēto iepirkšanās portālu, izlasīt atsauksmes, ielūkoties, piemēram, arī sūdzību portālos www.antireklama.lv un www.sudzibas.lv. Arī pašā portālā jāizpēta pieejamā informācija gan par piegādi, gan par atteikšanos un preces atgriešanu. Ja iepirkšanās vietne šķiet uzticama, jāizvēlas prece un jāpievieno tā grozam. Bieži vien, lai iepirktos, būs jābūt reģistrētam lietotājam konkrētajā vietnē. Beigās tiek apstiprināts pirkums un e-pastā saņemts apstiprinājums par darījumu.

◆ Norēķināties par precēm parasti tiek piedāvāts skaidrā naudā, ar pārskaitījumu (no bankas konta vai ar maksājumu kartes
starpniecību) vai ar atlikto maksājumu (līzings vai kredīts). Nolūkojot vēlamo preci, jāpievērš uzmanība arī piegādes maksai.  Daudzi
ārzemju iepirkšanās portāli nemaz nepiegādā preces uz Latviju.
Sūtot no ārzemēm, jāņem vērā arī nodokļu (PVN) izmaksas un muitas nodoklis.

◆ Ja saņemot iegādātā prece tomēr neapmierina vai ir gadījies pasūtīt neatbilstošu izmēru, preci var sūtīt atpakaļ un samainīt vai arī saņemt atpakaļ naudu. Protams, ir jābūt informētam par konkrētās iepirkšanās vietnes preces maiņas un atdošanas noteikumiem.

UZZIŅAI

◆ Par iepirkšanos internetveikalos Latvijā un dažādiem ar to saistītiem jautājumiem var uzzināt Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā www.ptac.gov.lv. Centra konsultāciju tālrunis ir 65452554.

◆ Ja prece iegādāta Eiropas Savienībā reģistrētā interneta veikalā un pēc rakstiskas sūdzības nosūtīšanas veikals problēmu nerisina vai arī nesniedz atbildi uz nosūtīto sūdzību, var vērsties pēc palīdzības Eiropas Patērētāju informēšanas centrā Latvijā (ECC Latvia). Sūdzību iespējams nosūtīt uz «ECC Latvia» e-pastu: info@ecclatvia.lv, pasta adresi – K. Valdemāra iela 157 – 228, Rīga, Latvija, LV-1013, kā arī aizpildot pārrobežu sūdzību formu, kas atrodama «ECC Latvia» mājaslapā www.ecclatvia.lv.

◆ Ja konkrētais interneta veikals reģistrēts ārpus Eiropas Savienības robežām, viens no risinājumiem ir sūdzības iesniegšana econsumer.gov (ja konkrētā valsts ir iesaistīta projektā). Sūdzību formu var aizpildīt šādā vietnē: econsumer.ftccomplaintassistant.gov.

◆ Pērnā gada rudenī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs Latvijā uzsāka kampaņu «Iepērkamies internetā!? Gudri un piesardzīgi!». Tās mērķis bija, izmantojot interneta vidi, veidot patērētāju ieradumus un prasmes, iegādājoties preces un pakalpojumus internetā, lai pirkumi būtu droši un veiksmīgi. Tika izveidota interneta vietne www.percgudri.lv, kurā atrodama sabiedrībā pazīstamu cilvēku pieredze un padomi, iepērkoties internetā.