BauskasDzive.lv ARHĪVS

Kreisais pagrieziens no Rīgas uz Kalna ielu – bīstams

Vilnis Auzāns

2013. gada 9. decembris 00:00

649
Kreisais pagrieziens no Rīgas uz Kalna ielu  – bīstams

Trīs bojāti auto, cietis viens vadītājs – tāda ir negatīvā bilance 5. decembra rīta avārijai Rīgas un Kalna ielas krustojumā Bauskā.

Notikušais nepārprotami liecina – paļauties uz visu ceļu satiksmes dalībnieku godprātīgu noteikumu ievērošanu nevar. Bez satiksmes reorganizācijas drošu braukšanu šajā krustojumā nepanākt.

Meklē citu maršrutu
Viena no Ceļu satiksmes noteikumu pamatnostādnēm ir – transporta līdzekļu un gājēju pārvietošanās būs droša, ja visi ievēros noteikumu prasības. Viena kļūda, neuzmanība, apzināts risks var kļūt par iemeslu nopietnam ceļu satiksmes negadījumam.

Kalna un Rīgas ielas krustojuma šķērsošana ir nopietns pārbaudījums pat pieredzējušiem šoferiem. Sliktas redzamības apstākļos un sastrēgumstundās jauniesācējiem te nav vēlams braukt, lai neriskētu paši un nepakļautu briesmām citus satiksmes dalībniekus.

Baušķenieks Uldis Ozols atzīst – ja vien ir iespējams, maršrutu plāno tā, lai Rīgas un Kalna ielas krustojums nebūtu jāizmanto: «Esmu šoferis ar vairāk nekā 20 gadu stāžu. Man šķiet, ka auto vadu labi. Taču es izvairos no šī krustojuma, īpaši tumsā, lietainā laikā, rīta un vakara sastrēgumstundās, jo nevēlos lieki satraukt sevi un riskēt. Nepiekrītu tiem, kas uzskata, ka šī krustojuma šķērsošana ir droša.»

Nepietiekama redzamība
Bauskas policijas vecākais inspektors Aleksandrs Sidorčiks skaidro, ka teorētiski avārijām te nevajadzētu notikt, jo ceļa zīmju izkārtojums norāda vadītājiem manevru kārtību. Tomēr divi atļautie kreisie pagriezieni krustojumā, kurā vienai no ielām ir četras braukšanas joslas, nav droši. Turklāt nav paredzams, ka satiksmes intensitāte Kalna ielā varētu samazināties.

Autoapmācības speciālists Imants Geiba vērtē, ka manevrēt šajā krustojumā nav vienkārši. Nereti vajadzīga strauja, bet precīza reakcija. «Šoferim jāspēj rīkoties droši un pārliecināti. Šis krustojums ir laba vieta, kur paaugstināt praktiskās braukšanas prasmes. Tiesa, satiksmes drošības uzlabošana te nāktu tikai par labu,» uzskata pieredzējušais autovadītājs.

Viņš nosauc lielākos trūkumus, kas apgrūtina drošu manevru veikšanu. Braucot no Rīgas ielas, ir nepietiekama redzamība gan no labās puses, gan īpaši no kreisās. Autobusu pieturas nojumes stiklos ievietotās reklāmas vai pieturvietā stāvošais autobuss traucē saskatīt no kreisās puses braucošos transporta līdzekļus. Apzīmētā gājēju pāreja Rīgas ielā pirms krustojuma gājējiem dod nepārprotamu priekšrocību, taču taisnā virzienā braucošajiem automobiļiem tā nereti rada avārijas situāciju.

Jābūt īpaši uzmanīgiem
Valsts akciju sabiedrības «Latvijas Valsts ceļi» (LVC) Bauskas nodaļas vadītājs Dzintars Dzenis teic, ka kreisā pagrieziena veikšana krustojumos vienmēr būs saistīta ar paaugstinātu bīstamību. Taču nedz Kalna un Rīgas, nedz Kalna un Draudzības ielas krustojumus viņš neatzīst par tik bīstamiem, lai kustību tajos steidzami mainītu.

«Regulāri braucu no Draudzības ielas pa kreisi uz pilsētu, nav problēmu. Jābūt īpaši uzmanīgam, kādreiz varbūt ilgāk jāpagaida,» secina Dz. Dzenis.

Uzskatot, ka satiksmes drošību Kalna un Rīgas, kā arī Kalna un Draudzības ielas krustojumos nepieciešams uzlabot, «Bauskas Dzīve» vaicāja viedokli atbildīgām amatpersonām. Tika piedāvāts viens no variantiem – izbūvēt Kalna un Draudzības ielas krustojumā rotācijas apli vai uzstādīt luksoforu Kalna un Rīgas ielas krustojumā.

Luksoforu uzstādīt nedrīkst
Luksofora uzstādīšana kategoriski noliegta, jo ir pārāk mazs attālums starp Rīgas un Plūdoņa ielu, kuras krustojumā ar Kalna ielu tāds jau darbojas. Jauna luksofora dēļ mašīnām nāktos stāvēt uz Mēmeles tilta, kas nav pieļaujams.

LVC pārstāvis nenoliedz iespēju būvēt rotācijas apli Kalna un Draudzības ielas krustojumā. Taču te varot rasties problēmas ar zemes atsavināšanu apļa būvei.

Kalna iela ir valsts, bet to krustojošā Draudzības iela – pašvaldības pārziņā. Tādēļ vietējai varai būtu jārūpējas par satiksmes reorganizāciju. «Lai pašvaldība formulē problēmu un lūdz «Latvijas Valsts ceļu» satiksmes organizācijas pārvaldes speciālistu padomu tās novēršanai,» iesaka Dz. Dzenis.

Gatava uzlabot
Bauskas novada pašvaldības izpilddirektors Jānis Kalinka «Bauskas Dzīvei» apliecina, ka vietējai varai ir zināms par satiksmes kustības problēmām un situāciju Kalna un Rīgas ielas krustojumā. J. Kalinka atzīst, ka rīta un vakara stundās transporta plūsma pilsētā ir diezgan nedroša.

«Situāciju sarežģī, ka cauri Bauskai pa centrālo – Kalna un Zaļo – ielu virzīta visa valsts autoceļa A7 tranzīta transporta kustība. Pašvaldība piekrīt, ka transporta kustības drošība jāuzlabo. Tas izdarāms, sagatavojot tehnisko projektu Kalna un Zaļās ielas seguma rekonstrukcijai un transporta kustības organizācijai. Taču tas nav vienā dienā atrisināms jautājums. Tāpēc pašreizējā situācijā visiem satiksmes dalībniekiem jāievēro drošība un laba braukšanas kultūra, šķērsojot šos krustojumus,» aicina izpilddirektors.

Viņš piebilst, ka pašvaldības pārstāvji šovasar tikās ar Satiksmes ministrijas amatpersonām, lai pārrunātu papildu valsts finansējuma piešķiršanu tehniskā projekta izstrādei un remontdarbiem Kalna un Zaļās ielas posmos. Šīs ielas Bauskā ir LVC apsaimniekotā valsts autoceļa A7 daļa. Patlaban gan šī posma uzturēšana uzdota pašvaldībai. Valsts finansējums ir nepietiekams, jo nodrošina tikai ikdienas uzturēšanu, nedodot iespēju plānot lielākus satiksmes uzlabojumus. Arī Draudzības ielas un A7 krustojums ir LVC pārziņā.

Jāmācās labāk braukt
Pašvaldības turpmākajos plānos ir iecere pakāpeniski sakārtot Kalna un Zaļās ielas posmu pilsētā, kā arī Mēmeles ielu, atslogojot transporta kustību Draudzības ielā.

Amatpersonas savās atbildēs pauž sapratni un atzīst problēmas esamību, solot tās risinājumu nākotnē. Valsts pārstāvji izmanto ērto situāciju, ka starptautiskā maģistrāle Bauskā pārvēršas par vienkāršu pilsētas ielu, līdz ar to visas ar to saistītās problēmas ir pašvaldības ziņā.

Sagaidīt risinājumu no vietējās varas ir lielākas cerības. Taču līdz tam laikam ikvienam ir jāuzlabo braukšanas prasmes bīstamajos krustojumos, cerot, ka nekas ļauns nenotiks.

UZZIŅAI

Ceļu satiksmes noteikumi
Braukšana krustojumos
138. Nogriežoties pa labi vai pa kreisi, transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš gājējiem, kas šķērso to brauktuvi, kurā viņš nogriežas, un velosipēdu vadītājiem, kuru ceļu viņš šķērso.
139. Aizliegts iebraukt krustojumā vai brauktuvju krustošanās vietā, ja izveidojies sastrēgums, kas transportlīdzekļa vadītāju var piespiest apturēt transportlīdzekli krustojumā vai brauktuvju krustošanās vietā un traucēt braukt citiem transportlīdzekļiem.
151. Transportlīdzekļa vadītājam, kas uz galvenā ceļa nogriežas pa kreisi vai apgriežas braukšanai pretējā virzienā, jādod ceļš transportlīdzekļu vadītājiem, kas sākuši apdzīšanu.