BauskasDzive.lv ARHĪVS

Apkopos datus par reisiem

Vilnis Auzāns

2013. gada 4. decembris 00:00

21
Apkopos datus par reisiem

Jauns iepirkums pasažieru pārvadājumiem Bauskas–Rīgas līnijā varētu tapt tikai 2015. gadā. Līdz tam laikam, visticamāk, servisa kvalitāte būtiski neuzlabosies.
 
Tāds ir rezumējums Bauskas un Iecavas pašvaldības amatpersonu, kā arī SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) pārstāvju un pasažieru pārvadātājas SIA «Sabiedriskais autobuss» (SA) vadītāja tikšanās reizei Bauskas novada domē 3. decembrī.

Vaino direkciju
Bauskas novada domes priekšsēdētājs Raitis Ābelnieks, izvērtējot viņa rīcībā esošo informāciju par mazas ietilpības autobusu tehnisko stāvokli un pasažieru ērtībām un drošību tajos, atzina, ka «mēs esam vēl vienas Zolitūdes traģēdijas priekšā». Viņa vietnieks Alvis Feldmanis bija skarbāks: «Ja pārvadātājs nevar to nastu celt, kāpēc vajag to nest? Kad direkcija beidzot kaut ko darīs, lai pārtrauktu mūsu iedzīvotāju spīdzināšanu?»

Bauskas novada domes deputāts un pasažieru pārvadātāju uzņēmuma «Aips» vadītājs Uldis Kolužs pauda: «Konkurss, kuru Bauskas maršrutā ir īstenojusi Autotransporta direkcija, ir ņirgāšanās par pārvadātājiem. Vainīga šajā situācijā ir Satiksmes ministrija un tās pakļautībā esošā ATD.» Iecavas novada domes priekšsēdētājs Jānis Pelsis ir analizējis situāciju maršrutā no Iecavas uz Rīgu, pašvaldība skaitījusi pasažierus dažādos reisos, ieteikumi un vēstules ATD sūtītas, pašvaldība finansē uzgaidāmās apsildāmās telpas uzturēšanu pasažieriem. J. Pelsis rezumēja, ka mazās ietilpības autobusi ir pagājušais gadsimts, kuri no līnijas jānoņem. Priekšsēdētājs atzina, ka «Sabiedrisko autobusu» vainot nevar, jo iepirkuma prasības pārvadātājs ir izpildījis. Taču tagad direkcijai būtu jāuzņemas atbildība, lai gan tā visas problēmas noveļ uz komersanta pleciem.

Tikai divas sūdzības
ATD juridiskās daļas vadītājas vietniece Sanita Mince, kā arī sabiedriskā transporta finanšu analīzes un audita daļas vadītāja vietniece un uzraudzības auditore Ilona Puķīte centās iebilst, ka nesaskata pamatu ažiotāžai ap Bauskas maršrutu. Novembrī direkcija no pasažieriem saņēmusi tikai divas sūdzības. Ja gada laikā kāds šoferis reisā devies alkohola reibumā, braucējiem vienreiz nācies autobusu stumt, visiem pasažieriem kādreiz nav pieticis vietas – tas nav nekas īpašs, tā nav sistēma, bet atsevišķi fakti, kas var gadīties katram pārvadātājam.

SA vadītājs Vitālijs Komars pauda uzskatu, ka situācija ar pārvadājumu kvalitāti Bauskā tiek speciāli iekrāsota negatīvi: «Nepiekrītu apgalvojumam, ka mūsu autobusi ir galīgie lūžņi. No 14 transporta līdzekļiem trīs ir ar 30 sēdvietām, trīs – ar 35, vienam ir 29 sēdvietas. Jūsu savulaik noķengātie «sarkanie čigāni» tika pārkrāsoti un tagad kursē Saldus maršrutos. Tur mums neviens nav sūdzējies.»

Reisi uz galvaspilsētu nes peļņu
ATD mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka SA šī gada pirmajā ceturksnī saņēmis 62 749 latu dotāciju zaudējumu kompensācijai. S. Maļuha paskaidroja, ka Bauskas maršrutā zaudējumi nerodas un netiek kompensēti, jo tas ir pelnošs maršruts. Tajā gūtā peļņa tiek novirzīta citiem mazāk rentabliem maršrutiem, ko apkalpo SA.

Iebildumus par to pauda R. Ābelnieks. Bauskas novada darbspējīgie iedzīvotāji, no kuriem 30 procentu strādā Rīgā, kā arī ap 50 procentu darbspējīgo galvaspilsētā strādājošu iecavnieku rada pārvadātājam peļņu, bet šo naudu ATD ieskaita citu maršrutu zaudējumu segšanai. Savukārt baušķenieki nevar pretendēt pat uz tik daudz kā braukšanu cilvēka cieņu nepazemojošos autobusos. S. Maļuha iebilda, ka direkcija skata problēmu kopumā valstī un nav tiesīga gādāt tikai par baušķeniekiem.

Atbildīgs šoferis un pasažieri
Bauskas novada domes attīstības un plānošanas nodaļas vadītāja Ilze Tijone vaicāja pēc konkrētas atbildības, ja nelaime notiks ar sliktā tehniskā stāvoklī esošajiem, pārpildītajiem mazajiem autobusiem.

Direkcijas pārstāves ieteica pasažieriem pašiem būt atbildīgiem un nekāpt autobusā, kurš jau ir pilns. Arī V. Komars atbildību no sevis novirzīja, skaidrojot, ka atbildīgs ir šoferis. Divos mazas ietilpības autobusos drīkst uzņemt tikai tik pasažieru, cik ir sēdvietu. Ja kāds stāv kājās, tā vispirms ir šofera, kā arī pasažiera atbildība.

Jāapkopo statistika
Netika akceptēti iebildumi par mazo autobusu netīrajiem sēdekļiem, šaurību un saspiestību. Arī sarakstos norādītās autobusu ietilpības neatbilstība reālajai situācijai tika atzīta par ārkārtas gadījumu. Bauskas pašvaldības izpilddirektora Jāņa Kalinkas piedāvājums, ka viņš ar ATD dienesta automobili aizbrauktu uz Rīgu, bet Autotransporta direkcijas ierēdnes varētu doties uz galvaspilsētu ar SA mazo autobusu, netika pieņemts.

Sarunas sākumā ATD pārstāve Sandra Maļuha paziņoja, ka neko stratēģiski svarīgu situācijas uzlabošanā no Rīgas atbraukušās amatpersonas nevar solīt, jo diskusijā nepiedalās neviens vadošais darbinieks. Pēc vairāk nekā stundu ilgas sarunas Bauskas un Iecavas pašvaldības vadītāju, domes deputātu, izpilddirektora iebildumi pret SA sniegtā pakalpojuma zemo kvalitāti Rīgas amatpersonas nepārliecināja. Katrs palika pie sava. Tādēļ pašvaldības tika aicinātas apkopot datus par reisiem, kuros mazas ietilpības autobusu vietā jāsūta lielāki. Savukārt pasažieri aicināti ziņot par servisa zemās kvalitātes gadījumiem.

UZZIŅAI

Autotransporta direkcijai var sūtīt sūdzības par «Sabiedriskā autobusa» sniegtā pakalpojuma slikto izpildi.

Pasažieri aicināti rakstīt elektroniski: sandra.maluha@atd.lv vai arī zvanīt preses sekretārei uz viņas mobilo tālruni 26590229.
Varat izmantot arī e-pastu: atd@atd.lv