BauskasDzive.lv ARHĪVS

Luksofora «klusēšanai» bēdīga bilance

Vilnis Auzāns

2013. gada 20. novembris 00:00

1134
Luksofora «klusēšanai» bēdīga bilance

Regulējamais krustojums Bauskā, Plūdoņa un Kalna ielā, pirms svētkiem vairākas dienas sagādāja daudz raižu braucējiem un kājāmgājējiem.

Te bija izslēgts luksofors, radot vairākas avārijas situācijas. Vienā no tām cieta vieglā automobiļa vadītājs, arī pasažieris. «Bauskas Dzīve» šo dienu laikā uzklausīja ļoti daudzus lasītāju zvanus, kuros izskanēja neizpratne, arī sašutums par luksofora izslēgšanu un ar to radītajām neērtībām, pat apdraudējumu gājējiem un braucējiem.

«Bauskas Dzīve» sazinājās ar vairākām amatpersonām, lai noskaidrotu luksofora izslēgšanas iemeslus, arī atbildīgo personu rīcību vai, tieši pretēji, – bezdarbību.

Remontēja ielu
Bauskas novada domes izpilddirektors Jānis Kalinka paskaidroja, ka luksofors trīs  dienas bijis izslēgts, jo Mēmeles tilta galā tika asfaltēts A7 ceļš. Šo darbu veikšanai izveidoja pagaidu luksoforus pie tilta Mēmeles labajā krastā. Lai nodrošinātu maksimāli ātru transporta plūsmu, Plūdoņa un Kalna ielas luksoforu izslēdza.

J. Kalinka skaidro, ka iekārtas izslēgšana ir komplicēts, manuāli veicams process, tādēļ signāli izslēgti nevis tikai uz darba laiku, bet uz
24 stundām diennaktī. «Es konstatēju sastrēgumus, ko radīja pagaidu luksofori pie tilta. No tā var secināt, cik liela ir tranzīta transporta plūsma Bauskā, kādus sarežģījumus pilsētai tas rada. Diemžēl citas iespējas ielas seguma remonta laikā mums nebija, tikai šī – viena luksofora izslēgšana un divu citu pagaidu uzstādīšana,» atzina J. Kalinka.

Krustojumu nepieskatīja
Izpilddirektors pastāstīja, ka lūdzis vietējo policiju «pieskatīt» šo krustojumu. Diemžēl policija Kalna un Plūdoņa ielas krustojumā konstatēta ļoti reti. Sašutumu par to pauda portāla bauskasdzive.lv lietotāji:

«Tā nav pirmā reize, kad nedarbojas luksofori. Tajās reizēs tikt pāri gājēju pārejai ir nereāli. Vismaz darbdienu rītos un pēcpusdienā būtu labi, ja te satiksmi regulētu policija,» raksta Tepija. Kāds bērnu vecāks pauž līdzīgu aicinājumu: «Vismaz no rīta, kamēr bērni iet uz skolu, policija jau nu gan varēja pastāvēt. Gaidīsim, kad sabrauks kādu bērnu, un tad rīkosimies?» «Kāpēc policija Rātslaukumā stāv tikai tad, kad luksofors strādā? Kad luksofors nestrādā, neesmu viņus manījusi,» secina māmiņa. «Nu kur jums tik nevalstiska domāšana! Ja strādā luksofors, tad ir iespēja noķert pārkāpēju un papildināt valsts budžetu. Ja luksofors nestrādā, nekādi ienākumi nav gaidāmi, toties pašiem jāstrādā,» secina cits portāla lietotājs.

Nav palīdzības dienests
Bauskas ceļu policistu darbu koordinators Aleksandrs Sidorčiks «Bauskas Dzīvei» atzina, ka policija pārsvarā veic kontroles funkcijas. Neesot iespējams būt par palīdzības sniegšanas iestādi visiem, kuri nespēj šķērsot krustojumu. «Mūsu darbs tiek plānots, ekipāžu ir tik, cik ir. Ja mums laikus piesaka par kādu notikumu, paredzētajiem satiksmes ierobežojumiem, tad mēs plānojam savus darbus atbilstīgi nepieciešamībai. Par luksofora izslēgšanu Kalna un Plūdoņa ielas krustojumā mūs neviens laikus nebija informējis,» skaidro A. Sidorčiks.

Policijas amatpersonas atbilde ļauj secināt, ka pašu spēkiem novērtēt situāciju un rīkoties atbilstīgi tai policistiem nepietiek uzņēmības, drosmes, viņi neprot vai negrib strādāt elastīgi.

Bērni sastinga
Cik traģiski var izvērsties šāda kārtības nodrošinātāju attieksme, «Bauskas Dzīve» pārliecinājās 14. novembra pēcpusdienā. Pulksten 17.40, braucot augšup pa Kalna ielu, «Bauskas Dzīves» auto piestāja, jo ielas labajā pusē trīs skolasbērni nepacietīgi mīņājās, skaidri norādot, ka vēlas pāriet ielu. Līdzās piestāja vēl cits vieglais auto.

Taču no kalna lejup braucošā «fūre» nemaz necentās piebremzēt. Kad bērni pusi ielas bija šķērsojuši un uz mirkli piestāja uz «saliņas», atskanēja spalgs kravas auto vadītāja raidīts signāls. Dieva laime, ka, nobijušies no skaļā taurējiena, bērni sastinga, nevis bailēs metās skriet uz priekšu. Kravas auto, kurš brauca, krietni pārsniedzot te atļautos 50 kilometrus stundā, «aizlidoja» tilta virzienā.

Policijas auto krustojuma tuvumā nemanīja. Kā tika konstatēts vēlāk, pulksten 18.15 policisti, acīmredzot saskaņā ar agrāk izveidoto grafiku, dežurēja vienā no tautā tā dēvētajām «barotnēm» Ceraukstes pagastā. Te tika kontrolēts, kā auto ievēro 70 kilometru ātruma ierobežojumu vietā, kur šajā laikā ceļu šķērso labi ja pāris cilvēku stundā.

Neievēro noteikumus
Sazinoties ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvjiem, «Bauskas Dzīve» noskaidroja, ka regulējamā pārejā luksofori nedrīkstētu būt izslēgti. Ja tas noticis, kā minētajā Bauskas gadījumā un uz brauktuves uzzīmētas «zebras», tad ceļu uzturētāja pienākums luksofora nedarbošanās laikā būtu uzstādīt pagaidu zīmes, kas vadītājus informētu par gājēju pāreju. Tā kā vadītājs var nesaredzēt apzīmējumus uz asfalta, viņš jāinformē ar ceļa zīmēm.

Ceļu satiksmes noteikumi skaidro, ka «gājēju pāreja ir brauktuves daļa, kas apzīmēta ar 530. un 531. ceļa zīmi un (vai) 931. ceļa apzīmējumu (tautā dēvētā «zebra» – V. A.) un paredzēta gājēju pāriešanai pāri brauktuvei». Noteikumu 159. punkts paredz: «Transportlīdzekļa vadītājam, tuvojoties neregulējamai gājēju pārejai, jāsamazina braukšanas ātrums vai jāaptur transportlīdzeklis pirms gājēju pārejas, lai dotu ceļu gājējiem, kas šķērso brauktuvi pa gājēju pāreju vai iziet uz tās, ja tie varētu tikt traucēti vai apdraudēti.» Bauskas piemērs liecina, ka šeit Ceļu satiksmes noteikumi tiek klaji ignorēti.

Luksofora darbība Kalna un Plūdoņa ielas krustojumā atjaunota. Triju dienu laikā divi cietušie ir bilance, kas noteikti ir jāizvērtē visām atbildīgajām amatpersonām, jo remontdarbi Bauskā rit un ritēs un šādas situācijas var atkārtoties. Būtu tikai pašsaprotami, ja viena luksofora izslēgšana intensīvas satiksmes plūsmā bez īpašiem rīkojumiem aktīvai darbībai rosinātu policistus, ceļu uzturētājus un apsaimniekotājus.