BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jāmeklē sniegpārsliņu marķējums

Uldis Varnevičs

2013. gada 8. novembris 00:00

93
Jāmeklē sniegpārsliņu marķējums

Lai gan tikai no 1. decembra transportlīdzekļi Latvijā obligāti jāaprīko ar ziemas riepām, tomēr Ceļu satiksmes drošības direkcija un autoservisu meistari iesaka to darīt laikus.

Šādu ieteikumu speciālisti pamato, ne tikai raizējoties par iespējamām rindām autoservisos novembra pēdējā nedēļā, bet arī ar faktu, ka ziemas riepas labāk sagatavotas vēsiem un lietainiem laika apstākļiem nekā vasarai piemērotās. 

Līdz ar apkures sezonu
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) informē, ka, temperatūrai noslīdot zem +5 grādiem, vasaras riepas zaudē kvalitāti, drošas braukšanas un bremzēšanas īpašības, to gumija kļūst cieta. Ziemai domātās ir izgatavotas no materiāla, kas aukstumā savas īpašības saglabā un ir drošākas uz mitriem ceļiem vēsos laika apstākļos.

«Ražotāji iesaka ziemas riepas montēt, kad gaisa temperatūra ir zemāka par +7 grādiem. Turklāt laika apstākļus bieži nevar paredzēt. Liekas, ka var nedaudz pagaidīt, bet vienu rītu pamosties, un ārā jau ledus,» tā SIA «Divupe 2» pārdevējs Andis Kļaviņš. Tiem, kas nevēlas grādus pētīt, esot vienkāršāka pazīme – sākoties apkures sezonai, laiks domāt par riepu maiņu.

Daudzi ciešoties līdz pēdējam brīdim. «Reizēm pat ziemas vidū atbrauc mainīt gandrīz pilnīgi gludas riepas. Interesanti, ka bieži tie ir dārgi džipi. Mašīnai un benzīnam naudas pietiek, bet uz riepām ekonomē,» ar rūgtu ironiju stāsta SIA «Teiksmas» mehāniķis Artis Ziemelis. SIA «Teiksmas» valdes priekšsēdētājs Egils Millers novērojis, ka jau tagad ziemai gatavojas valsts iestādes.

Nav «vissezonas» riepu
Auto rezerves daļu tirgotājiem, izrādās, nepatīk tautā populārais «vissezonas» jēdziens. «Tādu riepu nav. Ir ar marķējumu «M+S», ar kurām pēc Latvijas likumiem var braukt visu gadu. Tomēr ne visi šādi izstrādājumi atbilst ziemas apstākļiem. Pie +30 un -30 grādiem prasības ir dažādas,» pārliecināts ir A. Kļaviņš.

Egils Millers uzsver, ka pārdevējam vispirms ir jānoskaidro, kur un kā brauks klients, lai atrastu piemērotāko piedāvājumu. «Šīm ir vasaras protektors, bet marķējums «M+S». Var jau ņemt, bet tas ir pašapmāns – ziemā ar tām drošs nebūsi,» uz vairākām riepām ar gludu protektoru norāda E. Millers. Viņš tās salīdzina ar botēm – kājas it kā apautas, bet ziemā auksti, vasarā karsti.

Tirgotāji uzsver, ka jāmeklē marķējums sniegpārslas izskatā. Tas uz «M+S» riepas norāda, ka izstrādājums atbilst likumos noteiktiem testu kritērijiem un nodrošina labu braukšanu ziemas apstākļos.

Uzlabo radzes
Jau no 1. oktobra Latvijā atļauts braukt ar radžotām riepām. «Braucēji izmanto radzes. Tiesa, ir jāizvērtē, kur brauc. Ja uz Rīgu, kur ceļu regulāri kaisa, tad nevajag. Bet, ja ikdienas maršrutā ir Vecsaule, Vecumnieki, Svitene un citi mūsu novadu ceļi, kur ziemā ir ledus, – tad gan ir nepieciešams,» tā A. Kļaviņš. Tiesa, ar radzēm jāuzmanās šoferiem, kas dodas ārzemju braucienos – tālāk par Lietuvu netikt, jo Polijā tās aizliegtas.

«Steigties uzreiz nevajag. Ja ilgi turēsies mitrs laiks, var gadīties, ka radzes siltajā laikā nolietosies. Tas gan atkarīgs no izstrādājumu kvalitātes un ražotāja. Tāpat nevajadzētu ļauties mānīgai sajūtai uz ceļa. Piemēram, uz mitra asfalta kā tagad riepas ar radzēm slīd pat vairāk nekā bez radzēm,» skaidro A. Ziemelis.

Šajā jomā tehnoloģijas nepārtraukti attīstās, atzīst A. Kļaviņš. Tiek izgatavotas radzes ar trīsstūra, četrstūra galviņām, kas labāk turas uz ceļa. Lai pasargātu tās no nodilšanas un brauktuves seguma bojāšanas, tagad radījuši iespēju radzēm paslēpties «spilventiņos» – uz cietā asfalta seguma tās iegrimst un ar ceļa virsmu saskaras tikai gumija, bet uz mīkstākā ledus paliek ārā un pilda savas funkcijas.

Konstatē defektus
Riepu maiņa nenozīmē tikai to, ka tās noņems no diskiem, uzliks jaunas, un viss.

«Maiņas ilgumu nosaka arī mašīnas disku stāvoklis. Ja kantes ir norūsējušas, obligāti tīrām, un tikai tad var smērēt hermētiķi un montēt. Citādi riepa var laist gaisu,» tā E. Millers. Uzņēmums nesen sācis piedāvāt jaunu pakalpojumu – disku tīrīšanu ar metāla lodītēm un krāsošanu ar pulvera krāsu. Rezultāts – pagarināts diska mūžs. Pēc ziemas riepu maiņas ieteicams pārbaudīt savērsumu, jo, braucot pa mūsu bedrainajiem ceļiem, tas mainās.

Speciālisti uzsver, ka ir vērts izvēlēties kvalitāti, nevis lētumu. «Labas riepas pasargā no avārijas. Pat ja sadursme ir neliela, cieš buferis vai lukturis – tas maksā varbūt tikpat, cik ir starpība starp labu un lētu izstrādājumu. Testos, ko publicē populāri žurnāli, var paskatīties – pirmās vietas īpašnieks nobremzē pēc 20 metriem, pēdējās – pēc 30 metriem. Tā ir starpība. Varbūt tas būs tikai viens metrs un vienreiz mūžā, bet attiecīgā brīdī ļaus izbēgt no sadursmes,» stāsta A. Kļaviņš.